شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معترضان عراقی بار دیگر به بندر ام قصر بازگشتند

تنها چند ساعت پس از آغاز دوباره فعالیت‌ها در بندر ام قصر در جنوب عراق، ده‌ها معترض ورودی این بندر را مسدود کردند.

مسئولان بندر ام قصر روز پنج‌شنبه ۱۶ آبان اعلام کردند که ده‌ها فعال مدنی و اعضای خانواده یکی از کشته‌شدگان اعتراض‌های هفته‌های اخیر بار دیگر برای مسدود کردن راه ارتباطی بندر ام قصر به خیابان بازگشته‌اند.

این مقامات توضیحی درباره این که چرا این معترضان پیشتر بندر ام قصر را ترک کردند، ارائه نکردند.

در هفته گذشته، پس از آن که معترضان جاده‌های منتهی به ام قصر را مسدود کردند، فعالیت این بندر به مدت یک هفته تعطیل شد.

تظاهرات‌کنندگان همچنین در روزهای گذشته وارد بندر ام قصر شدند و از نیروهای امنیتی خواستند از منطقه عقب‌نشینی کنند. در درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان، تعدادی زخمی شدند.

بندر ام قصر از نظر تجاری برای عراق اهمیت زیادی دارد و واردات غلات، روغن، سبزیجات و شکر به این کشور از این بندر صورت می‌گیرد.

دولت عراق اعلام کرده که تعطیلی بندر ام قصر برای این کشور بیش از شش میلیون دلار ضرر داشته است.

در حالی که تظاهرات‌کنندگان روز چهارشنبه مانع فعالیت پالایشگاه نفت ناصریه شده بودند که در نزدیکی این بندر واقع است، مقامات امنیتی و صنعت نفت عراق اعلام کردند که فعالیت این پالایشگاه بامداد پنج‌شنبه از سرگرفته شد.

جلوگیری از عبور کامیون‌های حامل سوخت از پالایشگاه ناصریه به سوی پمپ‌های بنزین استان ذی‌قار، در جنوب عراق، موجب کمبود شدید سوخت در این منطقه شده بود.

تولید پالایشگاه ناصریه در روزهای اخیر به حدود نیمی از ظرفیت این پالایشگاه کاهش یافته بود.

اعتراض‌ها در عراق تاکنون جان بیش از ۲۶۰ نفر را گرفته است.

روز چهارشنبه درگیری معترضان با نیروهای امنیتی در بغداد، در نزدیکی سه پل‌ اصلی پایتخت روی داد و پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور و نارنجک‌های صوتی استفاده کرد.  

از ابتدای هفته، فراخوان‌های متعدد سندیکاها و فعالان مدنی برای نافرمانی مدنی و اعتصاب، موجب وقفه در فعالیت بسیاری از اداره‌های دولتی و مدارس در بغداد و شهرهای جنوب عراق شده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More