شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون وزیر خارجه روسیه: با شرکایمان در مقابل تحریم‌های جدید آمریکا می‌ایستیم

در واکنش به انتشار خبر وضع تحریم‌های جدید علیه ایران،‌ سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه از ایستادگی این کشور و شرکایش در برابر تحریم‌های واشنگتن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ دوشنبه سوم تیر، ریابکوف اظهار کرد که دولتش «قدم‌هایی» در برابر این تحریم‌ها خواهد برداشت، اما به جزییات این قدم‌ها اشاره‌ای نکرد.

او اعلام کرد که تحریم‌های جدید آمریکا تنش‌ها را افزایش خواهد داد.

شنبه اول تیرماه، دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در توئیتر خود گفته بود که تحریم‌هایی دیگری را از دوشنبه سوم تیر علیه ایران وضع می‌کند تا ایران را از دستیابی به سلاح‌های اتمی باز دارد.

معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه موضع‌گیری خود خطاب به واشنگتن پیشنهاد کرد که به جای تحریم از ابزار «مذاکره با تهران» استفاده کند.

جمعه ۳۱ خردادماه نیز ریابکوف در اظهار نظری در حمایت از ایران گفته بود روسیه آماده است به این کشور در صادرات نفت و بخش بانکی کمک کند. او توضیح داده بود اگر سیستم اینستکس اروپا بهره‌برداری نشود، روسیه به کمک به ایران خواهد پرداخت.

همزمان با موضع‌گیری  ریابکوف، عباس موسوی،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در یک نشست خبری درباره اظهار آمادگی روسیه برای همراهی با ایران در برابر تحریم‌ها،‌ روسیه را «دوست ایران» خواند و کمک‌های این کشور را در قالب تعهدات بین دو دولت توضیح داد.

محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران، همزمان با فرارسیدن سررسید وضع تحریم‌های جدید، در یک سخنرانی در تهران گسترش تحریم‌های آمریکا را مانع همکاری‌های بین‌المللی ایران خواند و واشنگتن را مسوول عواقب آن از جمله در حوزه مبارزه با مواد مخدر در منطقه دانست.

پیش از این، همزمان با افزایش تنش‌ها در واکنش به حمله سپاه پاسداران به پهپاد آمریکایی،‌ ولادیمیر پوتین،‌ رییس‌جمهوری روسیه علاوه بر هشدار نسبت به خطرات جنگ احتمالی با ایران،‌ تحریم‌های آمریکا را «بی‌مبنا» توصیف کرده بود.

تا این لحظه دولت آمریکا خبری از تحریم‌های جدید علیه ایران منتشر نکرده‌ است.

آخرین تحریم‌های واشنگتن علیه ایران روز جمعه ۱۷ خردادماه وضع و اعلام شده بود که طی آن دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت دارایی آمریکا صنعت پتروشیمی و بیشتر از ۳۰ شرکت فعال و سودساز در حوزه پالایشگاهی ایران را به دلیل ارتباط و حمایت از قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران در لیست تحریم‌ها قرار داد بود. 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More