شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون وزیر خارجه بریتانیا:ایران باید حمله به نفتکش‌ها را متوقف کند

اندرو موریسون، معاون خاورمیانه وزارت خارجه بریتانیا روز یک شنبه در سفر به تهران گفت که «ایران باید حملات به نفتکش‌ها را در دریای عمان متوقف کند.»

معاون خاورمیانه وزارت خارجه بریتانیا در سفر به تهران با همتای ایرانی خود عباس عراقچی، کمال خرازی وزیر خارجه اسبق و رئیس فعلی شورای راهبردی روابط خارجی و معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری اسلامی در امور زنان و خانواده، در سه موضوع «حمله به نفتکش‌ها و تنش در منطقه»، «برجام و اقدامات جمهوری اسلامی برای کاهش تعهدات برجامی»، و خواست آزادی «نازنین زاغری» دیدار و گفت و گو کرد.

اندرو  موریسون درحالی به تهران سفر کرد که در جریان حملات یک ماه گذشته به نفتکش ها، بریتانیا به همراه آمریکا به صراحت جمهوری اسلامی ایران را مسئول این حملات دانستند.

موریسون درباره گفت و گوهایش در تهران گفت که در این دیدارها تاکید کرد «تقریبا مطمئن است که ایران مسئول حمله به نفتکش‌هاست» و به مقام‌های جمهوری اسلامی تاکید کرد «ایران باید حملات به نفتکش‌ها را در دریای عمان متوقف کند.»

معاون وزیر خارجه بریتانیا با بیان اینکه سفرش به تهران  فرصتی برای گفت و گوهای روشن، صریح، سازنده است، گفت که با بیان  نگرانی‌های بریتانیا از اقدامات ایران در منطقه، به مقام های ایران اعلام کرد باید این اقدامات خطرساز  متوقف شود. موریسون همچنین به آنها اطمینان داد  که بریتانیا به همراه متحدان بین المللی خود به تلاش برای یافتن راه حل‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش در منطقه ادامه خواهد داد.

خبرگزاری‌های ایران اما در جزئیات سفر و دیدارهای معاون وزیر خارجه بریتانیا به تهران، بخشی از سخنان موریسون درباره لزوم توقف حمله به نفکش‌ها را منتشر نکردند اما از خبر دادند که عراقچی با انتقاد از مواضع بریتانیا در مسائل منطقه‌ای، آن را «یک سویه» دانست و معرفی ایران به عنوان مسئول حملات به نفتکش‌ها را «اتهام بی‌اساس» خواند و گفت که «گرفتاری دولت بریتانیا در مخمصه برگزیت، مانع از شناخت درست واقعیت‌های جهانی شده است.»

علاوه بر حمله به نفتکش‌ها و تنش در منطقه، موریسون و عراقچی درباره «برجام» و «کاهش تعهدات برجامی» نیز گفت و گو کردند.

موریسون در دیدار با عراقچی «بار دیگر بر پایبندی دولت خود به برجام» تاکید کرد و «خواهان ادامه پایبندی کامل ایران به برجام شد» و گفت:«بریتانیا مصمم است کانال مالی اینستکس را هرچه سریع‌تر عملیاتی کند.»

عراقچی به همتای انگلیسی خود گفت: «ایران متقاعد شده پایبند نبودن اروپایی‌ها به تعهدات خود در برجام نه به خاطر ناتوانی، بلکه به علت نداشتن اراده سیاسی است و اروپا حاضر نیست برای حفظ این توافق اندک هزینه‌ای بپردازد.» وی تاکید کرد که «دلیلی برای ادامه تعهد ایران به برجام باقی نمی‌ماند و تصمیم به کاهش تعهدات ایران در برجام یک تصمیم ملی و غیرقابل بازگشت است.»

وضعیت «نازنین زاغری رتکلیف» زندانی دو تابعیتی ایرانی- بریتانیایی سومین موضوع مورد گفت و گو میان معاونان وزارت خارجه ایران و بریتانیا بود.

اندرو موریسون خواهان آزادی نازنین زاغری شد. نازنین زاغری که از فروردین ۱۳۹۵ در ایران بازداشت و زندانی است، هم اکون در اعتصاب غذا به سر می برد و همسرش ریچاد رتگلیف نیز از هفته گذشته مقابل سفارت ایران در لندن دست به اعتصاب غذا زده است.

عباس عراقچی اما در مقابل خواست آزادی نازنین زاغری، «با یادآوری بدهی چهل ساله دولت انگلیس به مردم ایران خواهان بازپرداخت فوری این مطالبات شد» و درباره «زندانیان دوتابعیتی و تحصن همسر نازنین زاغری در مقابل سفارت ایران در لندن»، گفت: «قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران هرگز تحت تأثیر چنین شانتاژهایی قرار نخواهد گرفت و متهمین به جرایم جاسوسی باید دوره محکومیت خود را طی کنند.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More