شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون رییس‌جمهوری و وزیر امور خارجه آمریکا در نشست ورشو شرکت می‌کنند

 

مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری به همراه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است که به نمایندگی از ایالات متحده در نشست ورشو شرکت کنند.

کاخ سفید روز چهارشنبه دهم بهمن‌ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که معاون رییس‌جمهوری ایالات متحده اواسط ماه فوریه راهی اروپا خواهد شد. قرار است که مایک پنس، پس از شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ برای شرکت در نشست ورشو به لهستان سفر کند.

بنا به اعلام کاخ سفید، وزیر خارجه نیز در لهستان  به هیات آمریکایی می‌پیوندد تا در نشست ورشو به نمایندگی از ایالات متحده حضور داشته باشد.

نشست چندجانبه ورشو با موضوع آینده صلح و امنیت خاورمیانه قرار است که روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن به میزبانی لهستان در پایتخت این کشور برگزار شود. انتظار می‌رود که این نشست در سطح وزرای خارجه کشورهای شرکت کننده برگزار شود. آلمان، فرانسه و بریتانیا، سه کشور اروپایی که حامی حفظ برجام و ادامه گفت‌وگوها با ایران به حساب می‌آیند نیز قرار است که در این نشست حضور داشته باشند.

چهارشنبه هفته گذشته، سوم بهمن‌ماه، وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور نشست ورشو را تحریم می‌کند. در بخشی از بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده بود: «برنامه‌ریزی برای برگزاری این نشست بسیار با عجله، پرشتاب و پشت درهای بسته انجام شده است؛ بدون این که دیدگاه و نظر کشورهای موثر در خاورمیانه و خارج از منطقه پرسیده شود.»

پیشتر مایک پومپئو، در جریان سفر خود به خاورمیانه، با متهم کردن ایران به «ایجاد بی‌ثباتی در منطقه و حمایت از تروریسم»، از تشکیل نشستی بین‌المللی برای بررسی مسائل خاورمیانه خبر داده بود.

مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، امنیت دریایی و دیجیتال، وضعیت در یمن و سوریه و نقش ایران در منطقه، از جمله موضوع‌هایی است که در دستور کار  نشست ورشو قرار گرفته است.

ایران برنامه‌ریزی برای این نشست را محکوم و آمریکا را به تلاش برای تشکیل ائتلافی ضدایرانی متهم کرده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More