شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معامله بر سر برجام بعید به‌نظر می‌رسد

 

پس از یک هفته دیپلماسی فعال میان رهبران آمریکا و اروپا بر سر آینده توافق هسته‌ای، رسیدن به یک سازش میان طرفین بر سر آینده این توافق دور از دسترس به‌نظر می‌رسد.

در گزارشی که سایت یاهو آن را منتشر کرده، آمده است: «در طول یک هفته نشست و برخاست‌های دیپلماتیک بی‌سابقه میان رهبران آمریکا و اروپا، سرانجام ترامپ گوشه‌ای از مهارت‌های معامله‌گری خود را که در طول مبارزات انتخاباتی قول داده بود آشکار کرد. او سال گذشته به هم‌پیمانان آمریکا گفته بود که ایالات متحده آمریکا حاضر است خود را از توافق هسته‌ای با ایران کنار بکشد، مگر آنکه اصلاحات مشخص مورد نظر واشنگتن در آن پیاده شود.

امانوئل مکرون و آنگلا مرکل رهبران فرانسه و آلمان در هفته گذشته با هدف ترغیب آمریکا به ماندن در برجام وراهی واشنگتن شدند. همزمان مایک پمپیو که در مقام ریاست سازمان سیا پس از یک دیدار محرمانه با رهبر کره شمالی به واشنگتن بازگشته بود از سوی سنا آمریکا به‌ عنوان وزیرخارجه جدید آمریکا منصوب شد.

اما در پایان هفته و به‌عنوان نشانه‌ای از غیرقابل پیش‌بینی بودن شعار «اول آمریکا» از سوی ترامپ برای سیاست خارجی کشور، هرگونه امیدواری به اتحاد اروپا با آمریکا بر سر توافق هسته‌ای با ایران مانند دودی به‌هوا رفت.

مکرون اکنون اعتراف کرده است که دونالد ترامپ به‌خاطر مسایل داخلی آمریکا این توافق را کنار می‌گذارد. به دنبال مکرون، آنگلا مرکل هم با زبانی محتاطانه در کنفرانس مطبوعاتی در کنار ترامپ اعتراف کرد که این توافق به هیچ‌وجه کامل نیست.

تنها اشاره‌ای که ترامپ در این کنفرانس مطبوعاتی به توافق داشت این بود که گفت: «من به شما می‌گویم که ایران به هیچ‌وجه به بمب هسته‌ای دست نخواهد یافت. روی این حرف من حساب کنید.»

خوان زاراته از مقامات پیشین وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید: «مردم فکر می‌کنند که بازگرداندن تحریم‌های آمریکا با تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای مثل خاموش و روشن کردن کلید چراغ اتاقشان است. درصورتی که از زمان اعلام این تحریم‌ها تا عملی شدن آنها ماه‌ها طول می‌کشد. ولی همان اعلام آنها امواج ترس و نگرانی را به‌سوی همه بازارهای جهانی و بانک‌های بین‌المللی برای انجام معامله با ایران پرتاب می‌کند و آنها ریسک ان را قبول نخواهند کرد.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More