شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معارفه متفاوت جو بایدن؛ درباره تحلیف ریاست جمهوری آمریکا چه می‌دانیم؟

بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قرار است جو بایدن، رییس‌جمهور منتخب، و معاونش کاملا هریس با برگزاری مراسم تحلیف در روز ۲۰ ژانویه وارد کاخ سفید شوند. 

به نظر می‌رسد مراسم این دوره تحلیف رییس‌جمهور شبیه هیچ یک از مراسم قبلی نیست. 

این‌بار رئیس جمهور دونالد ترامپ و همسرش ملانیا در کاخ سفید حضور نخواهند داشت تا ورود بایدن و همسرش را به این محل را خوشامد بگویند؛ یک سنت‌شکنی نادر. البته با اینکه اجرای این سنت الزام قانونی نیست، اما انجام آن نشان‌دهنده انتقال قدرت به صورت مسالمت‌آمیزتر خواهد بود.

در این دوره اخبار بسیاری درباره تنش‌ها در ارتباط با روند انتقال قدرت هم منتشر شده بود که این غیبت ترامپ را کمتر غیرمنتظره می‌کند.

از سوی دیگر دونالد ترامپ هم اعلام کرده که در مراسم تحلیف جو بایدن شرکت نخواهد کرد. این اولین‌بار در تاریخ  بیش از ۱۵۰ سال اخیر است که ريیس‌جمهوری از شرکت در این مراسم امتناع می‌کند و البته دونالد ترامپ چهارمین رئیس جمهور تاریخ آمریکا خواهد بود که دست به این اقدام می‌زند.

 

رنگ و روی امنیتی پایتخت

حضور و غیبت چهره‌ها تنها موضوعی نیست که این مراسم تحلیف را تاریخی کرده، با اتفاقاتی که روز ششم ژانویه در کاخ کنگره افتاد و بالا گرفتن ترس و نگرانی‌ها و هشدارهای اف‌بی‌آی درباره امکان حمله هواداران ترامپ، خیابان‌های پایتخت رنگ و روی امنیتی به خود گرفته‌ است.

از طرفی هم، سرویس مخفی و اف‌بی‌آی تلاش‌ها و ملاحظات امنیتی مورد نیاز در ارتباط با این مراسم را افزایش داده‌اند. 

همزمان هم مناقشات  جدیدی در مجلس سنا در ارتباط با دومین جلسه استیضاح دونالد ترامپ، بین دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، پیش آمده است.

این در حالیست که تهدید خطر کرونا هم موجب شده امسال مراسم بسیار محدودتر از گذشته برگزار شود.

 

جو بایدن در حلقه سربازان به کاخ سفید می‌رود

مراسم این دوره به دلیل مسائلی که اشاره شد با یک تفاوت مهم برپا می‌شود. 

جو بایدن و کاملا هریس به جای این‌که از بین صفوف مردم مسیر کنگره تا کاخ سفید را طی کنند، این‌بار باید از بین صفوف سربازان این مسیر حدود یک کیلومتری را طی کنند.

بر اساس گزارش‌ها، دونالد ترامپ در همین روز کاخ سفید را به مقصد فلوریدا ترک می‌کند تا در مراسمی در مجموعه ویلایی خودش درباره قصد نامزدی‌ در انتخابات بعدی، یعنی در سال ۲۰۲۴، سخنرانی کند. 

هرچند، به خاطر استیضاح ممکن است این برنامه او امکان‌پذیر نشود.

 

کاپیتال؛ میزبان تحلیف رییس‌جمهور دموکرات

ساختمان محل برگزاری مراسم تحلیف کاخ کنگره آمریکا یا «کاپیتال»، در کاپیتال‌هیل شهر واشینگتن و خیلی نزدیک به کاخ سفید در دی‌سی، است.

این بنا در سال ۱۹۶۲ ساختمانش تکمیل شد و به این شکل فعلی و نهایی خود رسید. ساختمانی که برای بسیاری از تماشاچیان فیلم‌های سیاسی آمریکا آشنا به نظر می‌رسد.

کاپیتال جایگاه دائمی کنگره ایالت متحده آمریکاست، همین‌طور بخش قانون‌گذاری در حکومت فدرال ایالت متحده نشست‌های خود را در این‌ بنا برگزار می‌کند.

کاپیتال شامل دو بال می‌شود، در قسمت جنوبی مجلس نمایندگان و در قسمت شمالی مجلس سنای ایالت متحده آمریکا مستقر است. 

بر روی این گنبد مرکزی، تندیس آزادی کنگره‌ که توسط توماس کرافورد طراحی شده قرار دارد.

این تندیس از سال ۱۸۶۳ بر روی این بنای کره‌ای شکل که واژه «PLURIBUS UNU» به معنی  «واحد متشکل از تعدد» روی آن حک شده ایستاده است، با اینکه شاید امروز جریان‌های سیاسی رقیب آمریکا کمترین شباهت را به یک واحد متحد داشته باشند. 

باید یادآوری کرد تندیس آزادی کنگره به «مجسمه آزادی» مشهور که در بندر نیویورک قرار دارد و در تصاویر و رسانه‌ها بسیار آن را دیده‌ایم، ارتباطی ندارد.

قسمتی از ساختمان که بنای گنبدی روی آن قرار گرفته، بخش میانی دو بال شمالی و جنوب ساختمان است. 

البته به غیر از ساختمان کاپیتال که بنایی نمادین و منزل دموکراسی آمریکا به حساب می‌آید، زمین کاپیتال هم شاهد و میزبان رویدادهای بسیار مهمی از جمله مراسم روز معارفه یا تحلیف بوده است.



معارفه در سوی غربی کاپیتال

مراسم معارفه رییس‌جمهور منتخب امسال هم مثل سال‌های گذشته در بالکن بخش غربی ساختمان کنگره برگزار می‌شود. 

شروع مراسم ساعت ۱۲ ظهر خواهد بود، این یعنی چهار سال دوره ریاست جمهوری پر از چالش دونالد ترامپ در این ساعت رسما به پایان خواهد رسید.

از حواشی خبری این مراسم آن است که لیدی گاگا، خواننده پرطرفدار آمریکا، سرود ملی این کشور را اجرا خواهد کرد و جنیفر لوپز، هنرمند مشهور دیگر، یکی از اجرا کنندگان این مراسم خواهد بود.

 

دسته‌‌بندی سنا در آستانه دولت بایدن

در کل ۱۰۰ عضو در مجلس سنا مستقر می‌شوند. آن‌ها به سه دسته ۳۳، ۳۳ و ۳۴ تایی از سناتورها تقسیم می‌شوند. هر ایالت فارغ از بزرگی یا کوچکی، دو نماینده در سنا دارد. از سال ۱۹۱۳ وظیفه انتخاب سناتورها به طور مستقیم به شهروندان واگذار شد.

براساس قانون اساسی ایالت متحده آمریکا، انتخابات مجلس سنا هر دو سال یک‌بار برای یک دسته از این اعضا برگزار می‌شود، و این یعنی هر نماینده سنا یک دوره‌ دو ساله، چهار ساله یا شش ساله عضو این مجلس خواهد بود؛ البته عضویت سناتورها از لحاظ تعداد دفعات نمایندگی محدودیتی ندارد.

در حال حاضر سنا به صورت ۵۰ در برابر ۵۰ میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تقسیم شده است، البته با رایی که کاملا هریس به عنوان معاون رییس‌جمهور خواهد داشت وزن اکثریت به نفع دموکرات‌ها سنگینی خواهد کرد. 

 

وضعیت مجلس نمایندگان همزمان با تحلیف

 

تعداد نمایندگان مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا ۴۳۵ نفر است که هر کدام از آن‌ها هم دو سال یک‌بار انتخاب می‌شوند. انتخاب مجدد این نمایندگان مثل سناتورها محدودیتی ندارد.

محل استقرار این نمایندگان در قسمت جنوبی ساختمان کاپیتال است.

ریاست مجلس نمایندگان در حال حاضر بر عهده نانسی پلوسی از حزب دموکرات است. پلوسی و کرسی‌اش در جریان حمله به کاخ کنگره خبرساز شد، نماینده‌ای که به جایگاهش حمله شد و دفترش  هدف تخریب قرار گرفت، مهاجمان همچنین علامتی که اسم پلوسی روی آن قرار داشت را پایین کشیدند.

در حال حاضر، دموکرات‌ها ۲۲۲ کرسی از کل مجلس را در دست خود دارند و جمهوری‌ خواهان ۲۱۲ کرسی در اختیارشان است، این یعنی اکثریت این سوی کاخ کاپیتال هم با دموکرات‌هاست.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More