شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مطالعه شیر مادران بهبودیافته از کرونا با هدف یافتن درمان کووید ۱۹

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد شیر مادرانی که به کرونا مبتلا شده‌اند ممکن است حاوی پادتنی باشد که از نوزاد آنها در برابر کرونا محافظت کند.

فایننشال تایمز به نقل از ربکا پاول، رییس تیم تحقیقاتی دانشگاه پزشکی بیمارستان مونت ساینای نیویورک، می نویسد: «مادران شیردهی که به کرونا مبتلا شده‌اند باید چه در طول بیماری و چه بعد از آن، به شیردهی به نوزاد خود ادامه دهند.»

پاول افزود: «تحقیقات نشان می دهد این ویروس از طریق شیر منتقل نمی‌شوند و ما مشخص کرده‌ایم که به احتمال قریب یه یقین در آن پادتن‌هایی وجود دارد که ممکن است از نوزاد آنها در برابر ویروس محافظت کند.» 

 تیم پاول این مطالعه را با هدف شناخت ویژگی‌های ایمنی آور شیر انسان انجام داده‌است اما گزارش مطالعه آنها هنوز در هیچ مجله پزشکی به چاپ نرسیده است.

آزمایشگاه پاول امیدوار است بتواند مشخص کند که آیا شیر انسان پادتن‌هایی مخصوص مقابله با کرونا دارد؛ آیا این پادتن‌ها می توانند به بدن نوزاد ایمنی بدهند و سرانجام اینکه آیا چنین پادتن‌هایی را می توان در درمان بزرگسالان مبتلا به کرونا استفاده کرد.

آنها می‌گویند نتایج اولیه تحقیق آنها نویدبخش است. 

پادتن‌ها پروتئین‌هایی هستند که از سوی سیستم ایمنی بدن ساخته می‌شوند تا اثر مهاجمانی مثل باکتری یا ویروس را خنثی کنند. در برخی موارد می توان از پادتن‌ها برای مصارف درمانی استفاده کرد، مثل درمان انواع خاصی از سرطان و یا درمان هاری در انسان.

در حال حاضر دانشمندان در سراسر جهان در حال مطالعه پادتن‌هایی در خون انسان هستند که در برابر ویروس کرونا واکنش نشان می‌دهند. در این میان مطالعات چندانی در مورد پادتن‌های موجود در شیر انسان صورت نگرفته است.   

تیم پاول هم مانند بسیاری تیم‌های تحقیقاتی دیگر نشان داده است که در شیر انسان یک پادتن بسیار قوی علیه آنفلوآنزا وجود دارد و پیش از شیوع کرونا در حال بررسی این پرسش بود که پس از واکسینه شدن مادران شیر آنها چگونه می تواند بر سیستم ایمنی نوزاد تاثیر بگذارد.   

پس از شیوع کرونا، تحقیقات این تیم بر تاثیر پادتن موجود در شیر بر ویروس کرونا متمرکز شد. 

بررسی‌های تیم پاول بر شیر ۱۵ مادر بهبود یافته از کرونا نشان داد ۸۰ درصد، یا ۱۳ مورد، از این نمونه‌ها حاوی پادتن‌های مرتبط با کرونا هستند. 

 پاول گفت: «در کل داده‌ها نشان می دهد در شیر اکثریت این افراد پس از بهبودی یک واکنش ایمنی قوی نسبت به ویروس کرونا وجود دارد.»

 او افزود اگرچه یافته‌های تحقیق تیم او به این معنی نیست که پادتن موجود در شیر از نوزادان محافظت کرده و یا می تواند در درمان بزرگسالان استفاده شود. آنچه که مهم است این است دلیل بسیار خوبی وجود دارد تا دانشمندان بیشتر بر روی این پادتن مطالعه انجام دهند.      

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More