شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مشاجره لفظی نمایندگان آمریکا و روسیه در مورد سوریه پس از ضرب‌الاجل ترامپ

 

در نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد حمله شیمیایی سوریه که به دنبال درخواست جداگانه روسیه و آمریکا برگزار شد میان نمایندگان آمریکا و روسیه مشاجره لفظی درگرفت.

در این جلسه نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل از ۱۵ عضو شورای امنیت خواست که پیش‌نویس قطعنامه‌ای از طرف آمریکا را به رای گذارند که خواستار تحقیقی دوباره در مورد مسئول حمله شیمیایی یکشنبه است. نیکی هیلی در این جلسه گفته: «من می توانم تصاویر کشته شدگان این رنج و قتل عام را پیش چشمان اعضا نمایش دهم ولی هیولایی که مسبب این حملات است وجدانی ندارد که از تصویر کودکان کشته شده متاثر شود.»

هیلی ضمن آنکه روسیه و ایران را مسئول باز گذاشتن دست اسد برای جنایات در جنگ داخلی سوریه دانست گفت: «مشاوران نظامی روسیه و ایران در پایگاه‌های هوایی رژیم اسد و مراکز عملیاتی آن حضور دارند. افسران روس در صحنه حضور دارند و به رژیم در سیاست یا قحطی یا تسلیم مشاوره می‌دهند و پیشبرد بخش مهمی از این سیاست کثیف بر عهده نیروهای ایرانی است...روسیه اگر می‌خواست می‌توانست جلوی این کشتار بیمعنا را بگیرد، ولی این کشور در کنار رژیم اسد ایستاده است.» هیلی تصریح کرده است: «ما دیگر فراتر از نشان دادن عکس کودکان کشته شده هستیم. ما فراتر از بیدار کردن وجدانها هستیم. ما در لحظه ای هستیم که جهان می بایست اجرای عدالت اجرا را ببیند. از منظر تاریخ این لحظه‌ای است که یا شورای امنیت وظیفه خود را اجرا خواهد کرد یا در محافظت از مردم سوریه کاملا ناکام خواهد بود. هرچه رخ دهد ایالات متحده پاسخ خواهد داد.» او تاکید کرده که آمریکا برآنست «هیولا» را پاسخکوی رفتار خود کند.

در واکنش به تهدیدات آمریکا و سخنان هلی واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل در مورد «عواقب وخیم» حمله علیه نیروهای دولتی سوریه، که مورد حمایت این کشور هستند، هشدار جدی داد.

این مشاجره لفظی در حالی رخ می‌دهد که دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز دوشنبه ۲۰ فروردین‌ماه در نشست کابینه، ضمن محکوم کردن حمله شیمیایی اخیر در شهر دوما که تحت کنترل مخالفان دولت سوریه است، آن را «وحشیانه» و «ناگوار» خوانده و اعلام کرده بود که طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده، آمریکا تصمیم مهمی در این مورد خواهد گرفت.

ترامپ گفته بود که با فرماندهان نظامی صحبت کرده و مسؤول اصلی این حمله را شناسایی و اعلام خواهند کرد؛ «چه مقصر روسیه باشد، چه دولت بشار اسد در سوریه، چه ایران و چه همگی آن‌ها.»

ترامپ در حساب توییتر خود نیز ضمن بازنشر توییت وزارت امور خارجه آمریکا، ویدیوی بخشی از این سخنان خود را به اشتراک گذاشته است.

 

 

 

 

مشاجره میان نمایندگان آمریکا و روسیه در سازمان ملل در حالی رخ می‌دهد که بر اساس گزارش‌‌ها پایگاه هوایی دولتی تی‌۴ در شهر حُمص در ساعات اولیه روز دوشنبه مورد هدف ۸ موشک قرار گرفت که ۱۴ نفر ازجمله ۴ ایرانی در آن حمله کشته شدند. آمریکا مسئولیت این حمله را نپذیرفت و تلویزیون دولتی روسیه اعلام کرد که این حمله موشکی توسط جنگنده‌های اف ۱۵ اسرائیلی صورت گرفت.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More