شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مسعود بارزانی: کرکوک اشغال شده؛ از استقلال دست نخواهیم کشید

مسعود بارزانی، رهبر سابق اقلیم کردستان عراق در مصاحبه‌ای با بی بی سی، ضمن ابراز نگرانی عمیق از دخالت نظامی ترکیه در عفرین گفت که راه‌حل دیپلماتیک تنها راهکار پیش‌رو می‌باشد.

به گزارش کردستان ۲۴، روز جمعه ۷ بهمن، مسعود بارزانی رهبر سابق اقلیم کردستان و بانی رفراندوم استقلال اقلیم از عراق، در گفتگویی با بی بی سی، احتمال ارسال نیروی پیشمرگ به عفرین برای کمک به نیروهای کرد سوریه را رد کرد و به تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف این جنگ اشاره کرد.
بارزانی در پاسخ به پرسش بی بی سی مبنی بر شکست در رفراندوم و وخیم‌تر شدن وضعیت مردم اقلیم پس از آن گفت:« من پشیمان نیستم، بیش از ۹۳ درصد مردم کردستان به استقلال رای دادند و این را نمی توان شکست نامید.»

او با اشاره به اینکه انجام دموکراتیک رفراندوم جرم نیست، افزود که موضوع پیشنهاد جامعه جهانی از جمله آمریکا برای به تاخیر انداختن زمان انجام رفراندوم، به دلیل عدم وجود گزینه‌ای جایگزین از جانب اقلیم کردستان رد شد.

مسعود بارزانی از دست دادن کرکوک را نتیجه خیانت داخلی دانست و گفت که اکنون کرکوک در اشغال است و حل این موضوع نیازمند گفتگو و مذاکره است.

او ضمن رد سیاست تحمیل‌گرایانه از جانب بغداد، گفت که مذاکرات برای رسیدن به توافقی برای اداره مشترک کرکوک در جریان است. او همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار بی بی سی در خصوص نظر وی در مورد آینده کردها در عراق، تاکید کرد که کردها از ایده استقلال دست نخواهند کشید.
او همچنین ضمن تاکید بر عزم اقلیم کردستان برای جلوگیری از سربر‌آوردن دوباره داعش در مناطق زیر نفوذ دولت خودگردان اقلیم، گفت که مبارزه نظامی تنها راهکار نیست و توجه به تدابیر سیاسی و فرهنگی برای ریشه‌کردن تروریسم الزامی می‌باشد.

همه‌پرسی استقلال کردستان عراق، با وجود مخالفت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، روز دوشنبه سوم مهرما، در شهرهای این اقلیم و مناطق مورد مناقشه، مانند کرکوک، برگزار شد و ۹۳ درصد از مردم به آن رای مثبت دادند. به دنبال انجام این رفراندوم، دولت عراق سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای درقبال اقلیم کردستان اتخاذ کرد. در این راستا، بغداد پروازهای بین‌المللی به فرودگاه‌های اقلیم کردستان را مسدود کرد و کنترل مناطق سرزمینی مورد مناقشه‌ با کردستان را در اختیار گرفت.

مذاکرات برای عادی‌سازی روابط اقلیم با دولت مرکزی بغداد در جریان است و دو طرف از پیشرفت‌هایی در این زمینه خبر داده‌اند.
 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More