شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مستند «از شبرغان تا شام»: افغان‌هایی که سرباز جمهوری اسلامی در سوریه می‌شوند

 

هزاران مهاجر افغان در ایران اسلحه به دست گرفته و برای دفاع از منافع جمهوری اسلامی در کنار دولت بشار اسد در سوریه می‌جنگند.

پیکارجویان تازه‌کار که در قالب لشکر «فاطمیون» فعالیت می‌کنند، راه پرپیچ و خمی را می‌پیمایند و اگر از جنگ سوریه سالم برگردند، صاحب مال و منزلت می‌شوند.

افغان‌ها در سال ۱۳۹۱ (۲۰۱۳) زیر نظر و با پشتیبانی آموزشی، سیاسی و تدارکاتی سپاه پاسداران وارد معرکه سوریه شدند و براساس آماری که یک سخنگوی فاطمیون اعلام کرده، تا به حال دو هزار کشته و هشت هزار زخمی داده‌اند.

یکی از این قربانیان حمید مددی بود که پیشینه نظامی نداشت. او از بیکاری در افغانستان رنج می‌برد. روزی به پدر و مادرش گفت با دوستانش برای کار به ایران می‌رود، تا بلکه لقمه نانی برای خانواده پرجمعیتش دست و پا کند.

چند هفته گذشت. وقتی مادرش زینب از یکی از بستگانشان شنید که حمید یک روز بعد به سوریه می‌رود، دست و پایش لرزید. تنور جنگ سوریه داغ بود. آدم قربانی می‌گرفت. مادرش هرچه از پشت تلفن سعی کرد فرزندش را منصرف کند،‌ اثری نداشت. حمید گفت دیگر کار از کار گذشته. چون سپاه پاسداران زمام امور را به دست گرفته، او و دوستانش را آموزش داده و فردا به دمشق می‌فرستد.

اولین ماموریت جنگی حمید آخرین ماموریت او شد. از این طرف سالم رفت، از آن طرف جسدش برگشت. مادر داغدارش علاوه بر مراقبت از چهار فرزند خود،‌‌ اکنون باید از نجیبه، دختر ۳ ساله حمید، هم نگهداری کند.

آیا این جنگ نان است یا جنگ عقیده؟

 

هارون نجفی‌زاده، خبرنگار ارشد ایران اینترنشنال، در مستندی به نام «از شبرغان تا شام» مسیر زندگی پیکارجویان لشکر فاطمیون را در افغانستان دنبال کرده است.

 

 

 

 بررسی مستند، «از شبرغان تا شام» در برنامه چشم‌انداز با حضور هارون نجفی‌زاده، کارگردان این مستند

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More