شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مسافران ترکیه به‌هوش باشند، گروگان‌گیری ادامه دارد

 

حدود سه هفته پیش سه مسافر ایرانی در استانبول توسط چند آدم‌ربا ربوده و به گروگان گرفته شدند.

هر چند این سه پس از پیگیری‌های پلیس ترکیه و ردیابی تلفن آدم‌رباها نجات یافتند اما تکرار ماجرای آدم ربایی در ترکیه موجب شد تا نسبت به سفر اتباع ایران به این کشور نگرانی‌هایی به وجود آید.

به گزارش ایرنا، این آدم ربایی از سوی دو گروگانگیر افغانستانی ساکن استانبول صورت گرفته بود.
افراد به گروگان گرفته شده هر سه بالای ۳۰ سال سن داشته و از مسیرهای قانونی و با هم به ترکیه آمده بودند که با بی‌احتیاطی به دام تبهکاران و گروگان گیرها افتادند.

ربایندگان از زمان گروگان‌گیری، از طریق فضای مجازی با خانواده این افراد ارتباط برقرار کرده و مبالغ کلانی برای رهایی آنها مطالبه کرده بودند.

طی اخبار به‌دست آمده از این گروگانگیری مشخص شد که پلیس، بیش از دوهفته‌ به صورت جدی به دنبال پیدا کردن رد و نشان آدم‌ربایان و آزادی گروگان‌ها بوده است. در عملیات آزادسازی، افسر رابط پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مستقر در ترکیه، پلیس آسایش، پلیس روابط بین‌الملل و عوامل پلیس محلی استانبول حضور داشتند.
پس از حدود ۱۶ روز این گروه عملیاتی توانست گروگان‌ها را که براثر شکنجه دچار آسیب‌های جسمی شده بودند را نجات دهند.

هدف از این گروگان‌گیری باج‌گیری از خانواده‌‌های آنان اعلام شده است. گرو‌گان‌های آزاد شده پس از ارائه گزارش به کارشناسان پلیس ترکیه به ایران باز گشتند.

گروگان‌گیری اتباع ایرانی در ترکیه در ماه‌های اخیر به شکل معناداری افزایش یافته و به نظر می‌رسد سفر پرشمار ایرانیان به ترکیه، اعتماد به دیگران، بی احتیاطی اتباع ایرانی و نابسامانی‌های امنیت داخلی در ترکیه موجب تشدید این امر شده است.
طی ماه‌‌های اخیر اخبار پی‌درپی درباره گروگان گرفتن مسافران ایرانی به گوش رسیده است.  چندی پیش نیز یک خانواده پنج نفره ایرانی که به اسارت آدم‌ربایان درآمده بودند، بعد از ایجاد آتش سوزی عمدی برای جلب توجه و درخواست کمک از همسایگان ساکن در ساختمان محل نگهداری و حبس اجباری خود در استانبول، توانستند با متواری شدن گروگان‌گیران از محل، خود را نجات دهند.

چندی پیش، علی اسدزاده عضو هیأت نمایندگی وابسته به قوه قضائیه، در ارتباط با گردشگران ایرانی در هنگام سفر به ترکیه علاوه بر دادن هشدار به مسافران گفت: «این دسته از افراد نیز باید هوشیار باشند زیرا بعد از کودتا ناامنی در ترکیه زیاد شده و گروه‌های تروریستی در آن جا فعال هستند و هر لحظه امکان انفجار وجود دارد و خشک و تر با هم می‌سوزند.»
عضو هیأت نمایندگی دیپلمات جمهوری اسلامی در استانبول افزود: «این ناامنی به صنعت گردشگری ترکیه آسیب زده و توصیه می‌کنیم اگر هموطنان  کار ضروری داشتند به اینجا سفر کنند.»

رضا هاکان تکین سفیر ترکیه درایران با انتقاد از گفته‌های مقامات کنسولگری ایران مبنی بر سفرایرانیان به ترکیه گفت: « سوریه و عراق در چند سال گذشته درگیر جنگ داخلی هستند و این دو کشور مقصد زیارت ایرانی‌ها بوده است و تا به حال هیچ هشداری در این زمینه داده نشده است.»

پیدا کردن هتل‌های ارزان قیمت از راه‌‌های غیرقانونی، ارتباط با آدم‌های ناشناسی که می‌توانند با حضور واسطه، محل اسکان با قیمت مناسب را در اختیار مسافران یا افرادی که قصد اقامت طولانی دارند، از دلایل مهم وقوع اتفاقاتی چون گروگان‌گیری است.

علاوه بر آن، آشنا نبودن به قوانین کشورها در هنگام سفر نیز نقش مهمی در گرفتاری‌های مسافران دارد. در نتیجه بنا به گفته‌های پیشین مقامات دولتی، برای جلوگیری از هرگونه گرفتاری‌هایی که می‌تواند خطرساز باشد، شایسته‌ است تمامی‌ اقدامات از راه قانونی و مشاوره با افراد خبره و مطمئن صورت بگیرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More