شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مسئول سیاست خارجی اروپا: فاصله گرفتن ایران از تعهدات برجامی‌ موجب نگرانی است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ضمن اعلام حمایت از تلاش‌های بین‌المللی برای حل مساله هسته‌ای ایران، از اقدام جمهوری اسلامی در فاصله گرفتن از تعهدات هسته‌ای خود ابراز نگرانی کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی نشست خبری خود با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در بروکسل گفت: «با وجود مشکلات موجود، برجام همچنان یک دستاورد کلیدی دیپلماسی چندجانبه است. فکر می‌کنم این توافق شاهکار دیپلماسی باشد و فاصله گرفتن ایران از تعهدات برجامی‌اش موجب نگرانی شده است. ما به طور کامل از اقدامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کنیم.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری خود تاکید کرد که این اتحادیه از اعلام آمادگی آمریکا برای بازگشت به برجام حمایت می‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز که در این کنفرانس خبری حضور داشت گفت: در نشست خود با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «اهداف مشترک» ایالات متحده و اروپا را مورد بررسی قرارد دادند و به مواردی چون جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، ضرورت رسیدگی فوری به تغییرات اقلیمی و چالش‌های چین علیه نظم جهانی، پرداختند.

بلینکن، روز چهارشنبه در یک نشست خبری دیگر در بروکسل گفته بود کشورش منتظر پاسخ ایران است تا به توافقی مستحکم برسد که برنامه موشکی و رفتارهای بی ثبات کننده ایران را نیز شامل شود.

وزیر امور خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه ایالات متحده درباره توافق هسته‌ای با ایران کاملا شفاف بوده و راه‌های دیپلماسی برای حل این موضوع باز است، گفت: توپ در زمین ایران است تا مشخص شود آیا مقام‌های جمهوری اسلامی می‌خواهند راهی را برای دیپلماسی و بازگشت به تعهداتشان در پیش بگیرند، یا خیر.

او در ادامه گفت اگر ایران بازگردد، آمریکا به دنبال توافقی جامع خواهد بود که شامل برنامه موشکی و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران باشد.

روز سه‌شنبه، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گفت‌وگویی با مجله نیوزویک گفت جمهوری اسلامی باید در مورد یافته‌های اخیر آژانس در مورد مقادیر اعلام نشده اورانیوم در ایران توضیح دهد و تاکید کرد سرنوشت برجام «کاملا» به این امر بستگی دارد.

ماه گذشته رویترز گزارش داد که آژانس در بازرسی خود از سایت‌های هسته‌ای ایران در تابستان گذشته، در دو سایت رد ذرات اورانیوم پیدا کرده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More