شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: تحریم ناقضان حقوق بشر را تسهیل می‌کنیم

 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که به‌تازگی به این سمت منصوب شده است، در یکی از نخستین موضع‌گیری‌های خود وعده داد که اتحادیه اروپا قصد دارد مقررات مربوط به تحریم ناقضان حقوق بشر را تسهیل کند.

 مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه هجدهم آذرماه در تشریح این سیاست جدید اتحادیه اروپا گفت که این طرح مشابه طرح یا سند «ماگنیتسکی» است که در کنگره آمریکا تصویب شده است. 

بر اساس قانون ماگنیتسکی، دولت‌ها می‌توانند مقررات محدود کننده‌ای علیه ناقضان خارجی حقوق بشر در کشور خود اعمال کنند، حتی اگر فرد قربانی شهروند آنان نباشد یا مورد نقض حقوق بشر، در خاک و قلمرو آن‌ها گزارش نشده باشد.

به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این طرح در ابتدای سال میلادی آینده به وزاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارائه خواهد شد.

در حال حاضر، به موجب قانون «ماگنیتسکی»، ایالات متحده و برخی دیگر از کشوریی که مقرراتی مشابه‌ای در نظام‌های حقوقی-قضایی خود دارند، می‌توانند از ورود افرادی که در زمره ناقضان حقوق بشر قلمداد می‌شوند به خاک خود جلوگیری کنند یا اگر اموال و دارایی از آن‌ها در ایالات متحده معرفی شود، امکان حقوقی توقیف یا مصادره این اموال وجود دارد.

مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز یک‌شنبه به طور مشخص به رخدادهای سیاسی اخیر در ایران اشاره کرد. او در یکی از نخستین موضع‌گیری‌های خود در قبال ایران برخوردهای خشن با معترضان و نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد. بورل به تازگی جایگزین فدریکا موگرینی، شده است.

موگرینی نیز در آخرین موضع‌گیری خود در قبال ایران، پنج‌شنبه هفتم آذر، با اشاره به حق دست زدن به «تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز» گفته بود: «توسل به خشونت از سوی نیروهای امنیتی علیه معترضان در ایران هیچ توجیهی ندارد.» 

سرگئی ماگنیتسکی، حسابدار روس، در سال ۲۰۰۸ و پس از آن که مقام‌های دولتی روسیه را به رشوه‌خواری و حساب‌سازی‌های مالیاتی متهم کرد بازداشت و یک سال بعد، در سن ۳۷ سالگی، در زندان درگذشت. کنگره آمریکا، در سال ۲۰۱۲ در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، قانونی را تصویب کرد که امکان پیگیری‌های حقوقی و اعمال محدودیت علیه ناقضان خارجی حقوق بشر در ایالات متحده را فراهم می‌کند. این قانون به نام «سند ماگنیتسکی» شناخته می‌شود.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More