شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مرگ فرزند عروس داعش در سوریه

 

نوزاد شمیمه بیگم، شهروند بریتانیایی مشهور به عروس داعش در اردوگاه محل زندگی‌اش جان باخت.

به گفته یک سخنگوی نیروهای دموکرات سوریه، که ائتلافی از نیروهای عرب و کرد است، این نوزاد روز پنجشنبه ۱۶ اسفند  در حالی که هنوز سه هفته از تولدش سپری نشده بود جان باخت و در اردوگاه محل زندگیش به خاک سپرده شد.

طبق گواهی فوت صادره برای این نوزاد پسر، علت مرگ، بیماری ذات‌الریه بوده است.   

شمیمه بیگم، که زمان فرار از منزل به اتفاق تعدادی از دوستانش در سال ۲۰۱۵ برای عزیمت به سوریه تنها ۱۵ سال داشت، اخیرا به طور مکرر به خاطر فرزندش درخواست بازگشت به انگلیس کرده بود.

بیگم که به عنوان پناهنده در اردوگاهی در شمال سوریه زندگی می‌کرد به خبرنگاران گفته بود که نگران سلامت فرزندش است. او قبلا هم صاحب دو فرزند شده بود که هر دوی آنان ظاهرا قربانی سوء‌تغدیه و بیماری شدند.

در پی تولد سومین فرزند شمیمه در ماه گذشته، مقام‌های بریتانیایی شهروندی او را لغو کردند.

ساجد جاوید، وزیر کشور بریتانیا، در آن زمان اظهار داشت که سلب تابعیت صرفا شامل شمیمه بیگم شده و به فرزند او قبل از لغو شهروندی مادرش تابعیت بریتانیا اعطا شده بود.

با این حال دولت بریتانیا اقدامی در راستای بازگرداندن این کودک از سوریه و تحویل آن به خانواده بیگم در لندن نکرده بود. در نامه‌ای به تاریخ ۵ مارس، وکیل بیگم به نقل از وزارت کشور بریتانیا گفته بود درخواست بازگرداندن فرزند شمیمه اشتباهی به یک نهاد غیر مرتبط ارسال شده بوده است.  

قبل از تایید مرگ این کودک، جاوید در مصاحبه‌ای با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفته بود: «متاسفانه احتمالا کودکان بی‌گناه زیادی‌اند که در این منطقه جنگی متولد شده‌اند.»

بیگم در مصاحبه‌ای با خبرنگار روزنامه تایمز لندن گفته بود زمانی که ۹ ماهه باردار بود، در آن اردوگاه حدود ۳۹ هزار نفر سکونت داشتند.

در واکنش به خبر مرگ این کودک، دایان ابوت، نماینده مجلس و عضو حزب کارگر، در توییتی نوشت: «سلب تابعیت از افراد خلاف حقوق بین‌الملل است، و این که کودکی به خاطر لغو شهروندی یک زن بریتانیایی جان داده است. بی‌رحمانه و غیرانسانی است.»

بیگم و خانواده‌اش ادعاهای دولت را مبنی بر این‌که او نیز مانند مادرش تبعه بنگلادش است رد کرده‌اند.

پدر این نوزاد، که داعشی تبعه هلند است و اکنون در بازداشت به سر می‎برد، از مرگ فرزندش مطلع شده‌ است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More