شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مرکل صدراعظم شد/ نگرانی از قدرت‌یابی حزب «بدیل برای آلمان»

 

در انتخابات روز یکشنبه دوم مهرماه (۲۴ سپتامبر) در آلمان که حزب دموکرات مسیحی آنگلا مرکل برای چهارمین دور متوالی برنده آن شد، ظهور و قدرت‌یابی حزب دست‌راستی و افراطی «بدیل برای آلمان» با راه یافتن به پارلمان این کشور، نگرانی ویژه‌ای را در محافل سیاسی آلمان و سایر کشورهای اروپایی برانگیخته است.

براساس نتایج قطعی اعلام‌شده‌ی این انتخابات که در آن، ۶۱/۵ میلیون نفر شرکت کردند، اتحاد «دموکرات مسیحی» و «سوسیال مسیحی» (CDU/CSU) به رهبری آنگلا مرکل، با کسب ۳۳درصد آرا، پیروز انتخابات شد.

حزب سوسیال دموکرات (SPD) نیز که در ائتلاف بزرگ با آنگلا مرکل شرکت داشت، ۲۰/۵ درصد آرا را از آن خود کرد و در جایگاه دوم قرار گرفت. مارتین شولتز، رهبر این حزب، ضمن ابراز ناخرسندی از نتیجه‌ی به‌دست‌آمده برای حزبش، آن را غم‌انگیز دانست و اعلام کرد که با محافظه‌کاران در دولت آینده‌ی آنگلا مرکل ائتلاف نخواهد کرد.

قرار است آنگلا مرکل و مارتین شولتز، دوشنبه سوم مهرماه، در این‌باره با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

حزب راست افراطی «بدیل برای آلمان» (AFD) نیز توانست با کسب ۱۲.۶ درصد آرا، در جایگاه سوم قرار گیرد و برای اولین بار وارد پارلمان این کشور شود.

نشریه «دیجیتال ژورنال»، دوشنبه سوم مهرماه، در تحلیلی درمورد این تحول جدید و بی‌سابقه در صحنه سیاسی آلمان می‌نویسد: «نتیجه‌ی آرای شمارش‌شده تا شب گذشته، خبر از تصاحب بیش از ۱۳ درصد آرای عمومی کشور را ازسوی حزب 'بدیل برای آلمان' می‌داد. این حزب دست‌راستی که سیاستمداران میانه‌روی آلمان از آن به‌عنوان 'نازی‌' و 'ضدخارجی' یاد می‌کنند، اکنون به سومین حزب پرقدرت در کشور تبدیل شده است».

الکساندر گالند (Alexander Gauland)، یکی از رهبران ارشد حزب «بدیل برای آلمان» گفته است: «ما این کشور را عوض خواهیم کرد و دولت آنگلا مرکل را از قدرت به‌زیر خواهیم کشید».

گالند می‌گوید در اولین نشست پارلمانی کشور، حزب او خواهان تشکیل یک کمتیه تحقیقاتی در مورد علت تصمیم آنگلا مرکل برای دادن اجازه به ورود یک میلیون پناهجو به آلمان از سال ۲۰۱۵ تا به امروز خواهد شد.

رونالد لاودر (Ronald Lauder)، ریاست کنگره بین‌المللی یهودیان، در واکنش به پیروزی حزب «بدیل برای آلمان» گفته است: «این واقعاً تهوع‌آور است که این حزب که یک جنبش شرم‌آور و ارتجاعی و خواهان بازگرداندن تاریخ سیاه گذشته آلمان است و باید غیرقانونی اعلام شود، اکنون این اجازه را یافته است که در قلب پارلمان آلمان حضور یابد و افکار شوم و برنامه‌های افراطی خود را تبلیغ کند».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More