شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مرکل خواستار تفاهم برای ائتلاف و اجتناب از انتخاباتی دیگر شد

 

به دنبال شکست مذاکرات یک‌ماهه برای دستیابی به دولتی ائتلافی در آلمان آنگلا مرکل احزاب مختلف را برای تفاهم فرخواند.

به گزارش رویترز، ساعاتی پس ازاینکه مرکل صدر‌اعظم آلمان اعلام شکست مذاکرات میان-حزبی برای تشکیل یک دولت ائتلافی را اعلام کرد، وی خواهان ادامه مذاکرات برای حصول توافق احتمالی شد.

پس از آنکه آنگلا مرکل در انتخابات آبان ماه  امسال رای اکثریت را از‌دست داد، حزب متبوع او مجبور به مذاکره با احزاب دست راستی برای تشکیل دولت ائتلافی شد.

با عدم موافقت احزاب بر سر مواردی همچون موضوع پناهندگان و برخی مسائل زیست‌محیطی این مذاکرات به بن‌بست رسید. علیرغم این امر، مرکل از همه‌ احزاب مذاکره کننده خواست تا برای حصول نتیجه در مواضع خود تجدید‌نظر کنند.

این خواسته‌ی مرکل در راستای تلاش وی برای اجتناب از برگزاری انتخاباتی دیگر است که کارشناسان اثرات آن را بر اقتصاد آلمان و حتی اتحادیه اروپا منفی ارزیابی می کنند.

 

شکست مذاکرات ائتلاف در آلمان، تردید در دوره چهارم مرکل

 

روز دوشنبه ۲۹ آبان آنگلا مرکل صدرآعظم آلمان از شکست مذاکراتش برای تشکیل ائتلاف سه‌جانبه برای دولت آینده در آلمان خبر‌داد. امری که ممکن است بزرگترین اقتصاد اروپا را با یک بحران سیاسی روبرو کند.

به گزارش رویترز، به دنبال کنار‌رفتن حزب «دموکرات‌های آزاد» به رهبری «کریستین میندلر» از مذاکرات پس از چهار هفته گفت وگو، ارزش یورو واحد پول اروپا به پایین‌ترین حد خود در برابر ین ژاپن رسید. گفته می‌شود که سه‌ حزب مذاکره ‌کننده در یافتن زمینه‌ی مشترک برای تشکیل دولت ائتلافی به بن‌بست برخورده‌اند.

مرکل اکنون پس از ۱۲ سال زمامداری در آلمان با وضعیت دشواری روبرو‌است، ولی وی در هنگام اعلام شکست مذاکرات همچنین اظهار‌داشت: " به عنوان رهبر تمام تلاشم را خواهم کرد تا کشور را در چند هفته دشوار پیش‌رو به بهترین شیوه مدیریت کنم."

آنگلا مرکل در انتخابات شهریور ماه امسال با واکنش منفی رای‌دهندگان آلمانی که از سیاست وی در پذیرش یک ملیون پناهنده روبرو شده بود که با رای‌دادن به حزب دست‌راستی و افراطی ' آلترناتیو برای آلمان' (Alternative for Germany (AfD نمانیدگانی از این احزاب برای اولین باربه پارلمان راه یافتند، امری که از کرسی‌های حزب مرکل کاست.

با شکست مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی آلمان با دو گزینه روبرو خواد بود، یا مرکل به تشکیل دولت اقلیت تن خواهد‌ داد یا در صورت عدم تشکیل دولت رئیس‌جمهور این کشور رسما انتخابات دیگری را اعلام خواهد‌ کرد.

حزب چپ میانه دموکرات‌ها که با دولت فعلی مرکل در ائتلاف هستند، از عدم تکرار این ائتلاف در دولت آتی خبر‌داد. اما مرکل اظهار امیدواری کرد که برای ائتلاف دوباره با این حزب به توافق دست یابد.

یکی از نقاط مورد اختلاف در مذاکرات موضوع پناهندگان بوده و احزاب مذاکره ‌کننده از مرکل خواسته‌اند تا سطحی سالانه برای پذیرش پناهنده لحاظ کند. احزاب دست‌راستی همچنین از صدراعظم آلمان خواسته‌اند تا پناهندگان پذیرفته شده را از برخی حقوق شهروندی محروم کند.

با بن‌بست در روند مذاکرات برای تشکیل دولت آتی در آلمان اکنون چشم‌ها به مرکل دوخته شده است. آیا فردی که از وی به عنوان قدرتمند‌ترین سیاستمدار اروپا نام می‌برند می‌تواند احزاب مخالفش را بدون چشم‌پوشی از ارزش‌های حزب متبوعش راضی کند یا آلمان را به سمت انتخاباتی دیگر سوق خواهد داد؟

تحلیلگران سیاسی و اقتصادی تاثیر شکست در تشکیل دولت ائتلاف در آلمان بر تمامی سازوکارهای این اتحادیه قابل توجه توصیف می‌کنند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More