شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مرکل: برجام کامل نیست و تمام مشکلات ما را حل نخواهد کرد

 

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، می‌گوید برجام کامل نیست و تمام مشکلات ما را با ایران حل نخواهد کرد، اما می‌توان آن را نخستین گام دانست که موجب کاهش فعالیت‌های هسته‌ای ایران شده و امکان نظارت بهتر بر برنامه هسته‌ای ایران را فراهم کرده است.

مرکل این سخنان را روز جمعه هفتم اردی‌بهشت‌ماه، در نشست خبری مشترکش با دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا مطرح کرد؛ نشستی که پس از دیدار دوجانبه رهبران آلمان و آمریکا در کاخ سفید برگزار شد. آن‌ها در این دیدار، درباره‌ مهم‌ترین مسائل بین‌المللی، ازجمله توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، گفت‌وگو کردند.

صدر اعظم آلمان در نشست خبری مشترک با ترامپ، ضمن تأکید بر باقی‌ماندن این کشور در برجام، آن را نخستین گام دانست که کاهش فعالیت‌های هسته‌ای ایران و امکان نظارت بهتر بر برنامه هسته‌ای آن کشور را ممکن ساخته است. او افزود: «من باور دارم، برجام کامل نیست. این توافق، تمام مشکلات ما با ایران را حل نخواهد کرد؛ اما برجام، یک قطعه از پازل یا خشت از یک ساختمان است و ما می‌توان بر روی آن، بنایی بسازیم». مرکل برنامه موشکی ایران و حضور نظامی‌ آن کشور در منطقه را همچنان مایه نگرانی دانست.

اما ترامپ در این نشست،  همچنان به مخالفتش با برجام ادامه داد و تأکید کرد که ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت. او ایران را سرمنشاء بی‌ثباتی و ناآرامی در منطقه دانست و گفت: «حکومت ایران، منشاء خشونت، خونریزی و ناآرامی در سراسر خاورمیانه است و باید مطمئن شویم که به سلاح هسته ای و موشک‌های خطرناک و حمایت از تروریسم حتی نزدیک هم نمی‌شود».

به گزارش خبرگزاری رویترز، رهبران آلمان و آمریکا، در دیدارشان در کاخ سفید، با وجود تنش‌های میان دو کشور متحد و به‌میان آمدن اختلافاتشان در زمینه‌ روابط تجاری و ناتو، سعی کردند روابطی گرم و دوستانه را به‌نمایش بگذارند.

مرکل در سفر کوتاه خود به آمریکا، که درست بعد از سفر سه‌روزه امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه به آن کشور انجام شد، همچون مکرون کوشید تا بر تصمیم ترامپ درمورد تعرفه‌های تجاری تأثیر بگذارد و همچنین، او را به باقی‌ماندن در توافق هسته‌ای با ایران تشویق کند. اما به‌نظر نمی‌رسد که هیچ‌یک از رهبران دو کشور فرانسه و آلمان موفق شده باشند، در قانع‌کردن ترامپ درمورد هیچ‌یک از این مسائل، پیشرفتی حاصل کنند.

پیش از دیدار مرکل با ترامپ، امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه، موضع اروپا را در قبال توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، مبنی‌بر ماندن در برجام، روشن کرده بود و از آمریکا خواسته بود که در این توافق بماند.  

تا دو هفته دیگر، یعنی ۲۲ اردی‌بهشت (۱۲ ماه مه)، دونالد ترامپ، اعلام خواهد کرد که آیا آمریکا در برجام می‌ماند، یا نه.

 

برجام، یکی از موضوعات محوری دیدار مرکل و ترامپ
گفت‌وگو با محمد منظرپور درمورد دیدار مرکل و ترامپ
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More