شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مراسم تحلیف روحانی و فشارها برای مذاکره درباره حقوق بشر و دوتابعیتی‌ها

 

مراسم تحلیف حسن روحانی، رییس‌جمهور،  شنبه بعدازظهر ۱۴مرداد ماه، با حضور تعداد قابل توجهی از مهمانان خارجی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. پیش‌بینی می‌شود در این مراسم هیأت‌هایی از برخی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، آلمان و بریتانیا و نیز کشورهای همسایه و همچنین نمایندگانی از برخی از سازمان‌های بین‌المللی حضور  پیدا کنند.

ریچارد بیکن، رئیس گروه فرا حزبی پارلمانی ایران و بریتانیا و الیستر برت، معاون سیاسی وزیر خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی امروز، جمعه، ١٣ مرداد وارد تهران می‌شوند.

ریچارد بیکن، در گفت‌وگو با ایرنا گفته: «روابط دوجانبه بریتانیا با ایران برای دو کشور بسیار حائز اهمیت است؛ البته تاریخ ایران و بریتانیا تاکنون هموار نبوده اما این مساله برای من بدین معناست که برای بهبود روابط از طریق بردباری و درک متقابل بایستی تلاش بیشتری صورت گیرد.» او افزوده:
«تداوم بهبود روابط دوجانبه به نفع همه خواهد بود.» الیستر برت تصریح کرده: «تعهد شخص رئیس جمهوری ایران به توافق هسته‌ای باعث خشنودی است و برای هر دو کشور ما اهمیت حیاتی دارد که از طریق همکاری مشترک، اطمینان حاصل کنیم که این توافق همچنان با موفقیت اجرا می‌شود.» وی افزود: «ما همچنین مشتاقیم تا گفت‌وگوهای خود در مورد سیاست‌های منطقه‌ای، وضعیت حقوق بشر و به‌خصوص شرایط شهروندان دوتابعیتی خود در ایران را مورد مذاکره قرار دهیم.» به گفته معاون وزارت خارجه بریتانیا، پیشرفت در تمامی این زمینه‌ها برای بریتانیا اهمیت دارد.

 

نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی

 

نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی، که در ایران زندانی است، از جمله افراد دو تابعیتی است که بازداشت و زندانی‌شدن او خبرساز شده و بر روابط بریتانیا با جمهوری اسلامی سایه افکنده است. برخی از نمایندگان پارلمان بریتانیا، دولت این کشور را متهم می کنند که برای آزادی نازنین زاغری اقدام موثری انجام نداده است. روزنامه گاردین روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه در این باره نوشت: «تولیپ صدیق که نماینده مجلس عوام از منطقه محل زندگی خانواده نازنین زاغری- رتکلیف است گفته وی در دیدار با مقامات وزارت‌خارجه بریتانیا از اینکه یکی از وزرای آن گفته است آنها نمی‌توانند برای آزادی نازنین کاری کنند، بهت زده شده است.»

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، سال گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی نسبت به وضعیت نازنین زاغری ابراز نگرانی کرد.
 

 فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

 

هم‌زمان سازمان عفو بین الملل روز پنجشنبه، ۱۲ مرداد، در بیاینه‌ای از فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواسته است در جریان سفر خود به تهران برای حضور در مراسم تحلیف، از مقام‌های جمهوری اسلامی بخواهد فعالان حقوق بشر زندانی را آزاد کنند. سازمان عفو‌بین‌الملل از اتحادیه اروپا خواسته است موضع سخت‌گیرانه‌تری نسبت به ایران اتخاذ کند.
سازمان عفوبین‌الملل به گزارش روز چهارشنبه ۱۱ مرداد خود، استناد می‌کند که در آن از تشدید سرکوب فعالان حقوق بشر در دوران ریاست جمهوری روحانی ابراز نگرانی شده است. در این گزارش از جمله قوه قضائیه و وزارت اطلاعات متهم شده‌اند که در چهارسال اول ریاست جمهوری حسن روحانی، سرکوب مدافعان حقوق بشر در ایران را شدت بخشیده‌اند و حسن روحانی به وعده‌های خود در زمینه بهبود حقوق بشر عمل نکرده است.

عفو بین‌الملل از فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، می‌خواهد که در جریان سفر خود به ایران با مدافعان حقوق بشر زندانی در این کشوردیدار کند.

کاترین ری، سخنگوی فدریکا موگرینی، روز پنج‌شنبه ۱۲ مرداد، در یک نشست خبری در واکنش به این خواست عفو بین‌الملل گفت: «خانم موگرینی موضوع حقوق بشر را درجریان سفرش به تهران با حسن روحانی مطرح خواهد کرد. ری تاکید کرد که حقوق بشر یکی از ویژگی‌های اصلی ارتباط ما با ایران است. او به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت: «ما همچنین خواستار آزادی بدون قید و شرط کلیه زندانیان مدافع حقوق بشر در زندان‌های ایران هستیم.»

 

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر

 

یکی از گزارشگران عفو بین‌الملل از فدریکا موگرینی خواسته تا با نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر دیدار کند.

نرگس محمدی که  از اردیبهشت‌ماه سال ۹۴ در زندان اوین به سر می‌برد، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی کشور» به پنج سال زندان، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال زندان و در مورد اتهام «تشکیل لگام- لغو مجازات گام‌به‌گام اعدام-» به ده سال زندان محکوم شد.
سازمان عفو بین‌الملل، روز چهارشنبه ۱۱مرداد، در گزارشی  از بی‌تفاوتی دولت روحانی درمورد نقض حقوق بشرانتقاد کرد و نهادهای قضائی و امنیتی جمهوری اسلامی را متهم کرده‌است که با زندانی کردن و ترساندن مداوم مدافعان حقوق بشر، به چرخه‌ای از سرکوبی این دسته از کنشگران شکل داده‌اند؛ و به نطر می‌رسد هدف از آن نیز پایان دادن به امید به اصلاحات در زمینه حقوق بشر است.
مراسم تحلیف حسن روحانی روز شنبه ۱۴مرداد درحالی برگزار شود که قرار است مقامات ارشد شماری از کشورهای جهان در این مراسم شرکت کنند. ابراهیم رحیم پور، معاون وزارت امور خارجه ایران، از حضور١٣١ شخصیت از ۸۵ کشور و ٨ سازمان بین‌المللی در این مراسم خبر داده و گفته است که در مراسم تحلیف قبلی، فقط ٤٧ کشور شرکت کرده بودند.  جک استراو، وزیر خارجه پیشین بریتانیا از جمله دعوت شدگان به مراسم تحلیف دوره اول ریاست جمهوری حسن روحانی بود که با واکنش تند برخی مقامات از جمله اصولگرایان تندرو به تهران سفر نکرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More