شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مدیر مالی شرکت چینی هواوی با قرار وثیقه آزاد می‌شود

 

دادگاهی در ونکوور کانادا رای داده که خانم منگ وانژو، مدیر مالی شرکت هواوی را که در ارتباط با تحریم‌های آمریکا علیه ایران بازداشت شده بود، می‌تواند با سپردن قرار وثیقه‌ایی ۱۰ میلیون دلاری و نیز معرفی پنج ضامن به طور موقت آزاد شود.

به گزارش ‌سی.بی.سی، رسانه دولتی کانادایی، هفت میلیون دلار از این میزان وثیقه بایستی به صورت وجه نقد باشد.

رویترز پیش‌تر به نقل از منابعی ناشناس نوشته بود که بازداشت خانم منگ‌وانژاو در ارتباط با اتهام دور زدن تحریم‌های مالی ایالات متحده علیه ایران است.

پیشتر مقام‌های قضایی ایالات متحده در نیویورک نیز این شرکت چینی را متهم کرده بودند که برخی از محصولات آمریکایی در حوزه فن‌آوری و تجهیزات صنعتی را در اختیار ایران قرار داده‌ است.

در گزارش ‌سی.بی.سی همچنین آمده است که خانم منگ وانژو در دوران آزادی موقت باید به طور دائم زیر نظر باشد و نمی‌تواند از ایالت بریتیش کلمبیا، محل دستگیری او، خارج شود.

پلیس کانادا در روز اول دسامبر، خانم منگ وانژو، مدیر ارشد این شرکت چینی را به درخواست ایالات متحده در ونکوور کانادا بازداشت کرد. هواوی از شرکت‌های بزرگ فن‌آوری چین است که در آمریکای شمالی هم فعالیت گسترده‌ای دارد.

کانادا با آمریکا قرارداد استرداد مجرمان را دارد و این احتمال است که خانم منگ ونژو به ایالات متحده تحویل داده شود. بازداشت منگ وانژو با اعتراض و واکنش شدید دولت چین همراه بوده است.

در خبری دیگر، روز گذشته، رویترز گزارش داد که مایکل کووریگ، دیپلمات پیشین کانادا در پکن که هم‌اکنون با «گروه بین‌المللی بحران» کار می‌کند در چین بازداشت شده است. کانادا بازداشت این شهروند خود را تایید کرده است و جاستین ترودو، نخست وزیر این کشور، روز سه‌شنبه در اظهار نظری در این باره گفت که ما این مسئله را خیلی جدی می‌گیریم و به طور مستقیم با دیپلمات‌ها و نمایندگان چینی در تماس هستیم.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More