شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مدیر بنیاد ضد فساد روسیه:‌ تنها پوتین می‌توانسته دستور مسمومیت الکسی ناوالنی را صادر کند

مدیر بنیاد ضد فساد در روسیه گفت تنها ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری این کشور، می‌توانسته دستور مسمومیت مشکوک الکسی ناوالنی،‌ منتقد مشهور دولت، را صادر کند.

ایوان ژدانوف،‌ مدیر این بنیاد که از متحدان ناوالنی است،‌ چهارشنبه پنجم شهریور گفت: «روشن است که تنها پوتین شخصا می‌توانسته دستور مسمومیت ناوالنی را صادر کند.»

ژدانوف بدون ارائه شواهدی در این زمینه افزود: «او [ناوالنی] از آن‌چه که بنیاد ضد فساد بیش از حد انجام می‌دهد، یعنی در معرض قرار دادن خود و همراهانش،‌ متنفر است.»

کرملین گزارش‌ها و اظهارات مبنی بر دخیل بودن پوتین در این سوء قصد را رد کرده و «نادرست» خوانده است. دولت روسیه همچنین اشاره کرده هنوز روشن نیست که ناوالنی «واقعا» مسموم شده باشد.

پس از انتقال ناوالنی از روسیه به آلمان برای ادامه روند درمان،‌ پزشکان این کشور در برلین در حال مراقبت از او هستند. آن‌ها اعلام کرده‌اند معایناتشان نشان می‌دهد او با نوعی از «مهار کننده کولین‌استراز» مسموم شده است.

ماده خاص این مسمومیت هنوز شناخته نشده است، اما مهارکننده‌های کولین استراز گروهی از ترکیبات شیمیایی‌اند که در داروها استفاده می‌شوند و علائم آلزایمر و انواع دیگر زوال عقل را کاهش می‌دهند.

گازهای عصبی و گروه مواد شیمیایی موسوم به «نوویچوک» موادی‌ از کولین‌استراز به شمار می‌روند که در سال ۲۰۱۸ میلادی هم از آن برای مسموم کردن سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روسی در بریتانیا، استفاده شده بود.

در پی گزارش پزشکان آلمانی مبنی بر مسمومیت ناوالنی آنگلا مرکل،‌ صدراعظم این کشور،‌ از روسیه خواست هرچه سریع‌تر در این مورد موضوع تحقیق و تفحص انجام دهد.

ناوالنی ۴۴ساله که منتقد شماره یک پوتین در روسیه به شمار می‌رود، هفته گذشته زمانی که در یک هواپیما در حال پرواز به سوی مسکو بود به طرز مشکوکی مسموم شد.

پیش از این، ناوالنی در ماه میلادی ژوئن، رفراندوم برگزار شده برای تغییر قانون اساسی را که منجر به امکان تمدید تصدی پوتین برای دو دوره بیشتر خواهد شد،‌ یک «کودتا» خواند. ناوالنی این اصلاحات را «خلاف قانون اساسی» عنوان کرده بود.

او اکنون در حالت کما به سر می‌برد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More