شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مدیر بنادر هرمزگان: خدمه نفتکش «فرانت التیر» با «رافت اسلامی و احترام» ایران را ترک کردند

 الله‌مراد عفیفی‌پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، تائید کرد که شامگاه شنبه  ۲۳ خدمه نفتکش «فرانت التیر» با یک فروند هواپیما از بندرعباس به مقصد دوبی پرواز کردند. او گفت که خدمه این نفتکش حادثه دیده «ضمن رافت اسلامی و با نهایت احترام» ایران را ترک کردند.

عفیفی‌پور  افزود: «این دریانوردان شامل ۱۱ نفر تبعه کشور روسیه، ۱۱ نفر تبعه کشور فیلیپین و یک نفر تبعه کشور گرجستان بودند که ساعت ۱۹ و ۲۵ دقیقه شامگاه شنبه ۲۵ خرداد با هواپیما عازم دوبی شدند و در شبکه‌های اجتماعی عکس حضور خود در آنجا را به اشتراک گذاردند.»

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: «این عده که درمیان آنها یک زن کار آموز تبعه روس حضور داشت ضمن رافت اسلامی و نهایت احترام پس از انتقال از بندر جاسک، شنبه شب با پرواز ایران ایر فرودگاه بین المللی بندرعباس را به مقصد دبی ترک کردند.»

او توضیح داد:‌«خدمه نفتکش فرانت التیر با پرچم جزایر مارشال پیش از ظهر روز پنجشنبه ۲۳ خرداد توسط شناور ایرانی ناجی ۱۰ از یک کشتی عبوری در آب‌های دریای عمان تحویل گرفته شدند و پس از انتقال و اسکان در بندر جاسک، به بندرعباس اعزام و ۲۴ ساعت پایانی حضورشان در ایران را در این شهر حضور داشتند.»

عفیفی‌پور همچنین گفت که نفتکش حادثه دیده فرانت التیر روز شنبه با حرکت به سمت محدوده دریایی خورفکان - فجیره از آب‌های تحت نظارت ایران خارج شد.

«فرانت التیر» یکی از دو نفتکشی است که صبح پنج شنبه ۲۳ خرداد ماه در دریای عمان هدف حمله قرار گرفتند. این نفتکش ساعت ۸ و۵۰ دقیقه صبح پنجشنبه در فاصله ۲۵ مایلی بندر جاسک ایران دچار حمله شد و یک ساعت بعد، نفتکش دوم، در فاصله ۲۸ مایلی این بندر دچار وضعیت مشابهی شد. «فرانت التیر» از قطر عازم تایوان و نفتکش «کوکوکا کوریجیس» از عربستان سعودی راهی سنگاپور بود.

این دومین حمله به نفتکش‌ها بعد از حملاتی است که ۲۲ اردیبهشت به نفتکش‌ها در بندر فجیره انجام شد. آمریکا و بریتانیا به صراحت اعلام کردند که «جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران» را مسئول این حملات می‌دانند.

ایران صبح پنج شنبه و در ساعات اولیه پس از اینکه دو نفتکش در دریای عمان مورد حمله قرار گرفت اعلام کرده بود «۴۴ خدمه» نفتکش‎های حادثه دیده دریای عمان را نجات داده و در اختیار دارد. عصر پنج شنبه اما فرماندهی مرکزی آمریکا،سنتکام، از تخلیه ۲۱ خدمه «کوکوکا کوریجیس» از سوی ناو «یو اس اس بین بریج» خبر داد.

پس از آن بود که عفیفی‌پور نیز اعلام کرد که فقط «۲۳ تن از خدمه نفتکش فرانت التیر» در بندر جاسک نگهداری می‎شوند. خدمه این نفتکش سپس روز جمعه و در پی  انتشار خبری در فاکس نیوز مبنی بر «محبوس بودن خدمه در ایران»، از بندر جاسک به بندرعباس منتقل شدند. مقام های ایرانی اعلام کرده بودند که خدمه این نفتکش به تهران منتقل می شوند تا پس از آن راهی کشورهای خود شوند اما سرانجام شامگاه خدمه نفتکش فرانت التیر با پرواز از «بندرعباس» به دوبی ایران را ترک کردند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More