شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
بحران اقتصادی و غذایی در سرزمین‌های فلسطینی

مدیر بخش برنامه جهانی غذا: مجبور شده‌ایم کمک به فلسطینی‌ها را کاهش دهیم

 

مسئولان برنامه جهانی غذای سازمان ملل (دبلیو.اف.پی) می‌گوید در سال آینده میلادی مجبور هستند که کمک‌های خود به صدها هزار فلسطینی در نوار غزه و کرانه غربی را به طورچشم‌‌گیری کاهش دهند.

در بیانیه‌ای که مسئولان این برنامه روز چهارشنبه ۲۸ آذر منتشر کردند؛ آمده است برای اینکه آن‌ها بتوانند کمک‌های خود به ۳۶۰ هزار فلسطینی را در سال آینده در این مناطق ادامه دهند به ۵۷ میلیون دلار دیگر نیاز دارند. 

پیش‌بینی میشود کاهش توان مالی «برنامه جهانی غذای سازمان ملل»، زندگی۱۶۶هزار فلسطینی در نوار غزه، و ۲۷هزار تن دیگر در کرانه غربی را که به این کمک‌ها وابسته هستند؛ به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

استفان کرنی، مدیر بخش فلسطین برنامه جهانی غذا، به خبرگزاری رویترز گفته است مجبور شده‌اند کمک‌های غذایی خود را در این مناطق کاهش دهند؛ چرا که کمک‌های مالی در سطح جهانی به این برنامه شدیدا کم شده است.

پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، در مقام رئیس جمهوری، ایالات متحده کمک‌های مالی خود به برنامه سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی و نیز کمک‌های مستقیم خود آمریکا در سرزمین‌های فلسطینی را قطع یا به شدت کم کرده است. ایالات متحده یکی از بزرگ‌ترین حامیان مالی برنامه غذای سازمان ملل بوده است.

دوشنبه ۲۶ آذر ، سازمان ملل و مقام‌‌های فلسطینی از جامعه بین‌المللی تقاضاکردند که یک کمک ۳۵۰ میلیون دلاری دیگر برای سال آینده در اختیارشان قرار گیرد. 

وضعیت اقتصادی و  معیشت در سرزمین‌های فلسطینی، به ویژه در نوار غزه بحرانی است. «بانک جهانی» در گزارشی در ماه سپتامبر  هشدار داد که اقتصاد در این منطقه سقوط کرده و نرخ بیکاری به بیش از ۵۰ درصد رسیده است. از سوی دیگر، فساد مالی و اداری در این مناطق گسترده است و گفته می‌شود که دست‌کم بخشی از این کمک‌های مالی بین‌المللی هیچ گاه به دست مردم عادی در سرزمین‌های فلسطینی نمی‌رسد.

بسیاری از کارشناسان باور دارند که تداوم این وضعیت بد اقتصادی می‌تواند پیامدهای خطرناک اجتماعی و سیاسی داشته باشد  و در نهایت به ناامنی بیشتر، رشد افراط‌گرایی و تشدید خشونت‌ها بیانجامد. 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More