شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا: ایران و روسیه تلاش کردند در انتخابات ریاست جمهوری ما مداخله کنند؛ ایران: تکذیب می‌کنیم

مقامات امنیت ملی آمریکا اعلام کردند ایران و روسیه اطلاعات مربوط به ثبت‌نام رای‌دهندگان در انتخابات ایالات متحده را به دست‌ آورده‌اند و در تلاش هستند در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو بر افکار عمومی تاثیر بگذارند. این در حالی است که تهران این موضوع را رد کرده است.

جان راتکلیف، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، در یک نشست خبری با  اشاره به دستور دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در مورد لزوم تضمین امنیت آرای رای دهندگان در انتخابات آبان ماه گفت: «ما به عموم مردم هشدار می‌دهیم که ما به این نتیجه رسیده‌ایم دو عامل خارجی، یعنی ایران و روسیه، اقدامات ویژه‌ای در پیش گرفته‌اند تا افکار عمومی را در مورد انتخابات ما تحت تاثیر قرار دهند.»

او افزود: «اولا تایید می‌کنیم که ایران و روسیه به صورت جداگانه برخی اطلاعات مربوط به ثبت‌نام رای‌دهندگان ما را به دست آورده‌اند. این اطلاعات می‌تواند بازیگران خارجی را قادر کنند تا با هدف ایجاد سردرگمی، آشوب و از بین بردن اطمینان شما به دموکراسی آمریکایی به رای‌دهندگان ثبت‌نام شده اطلاعات نادرست ارائه کنند.»

راتکلیف گفت: «ما متوجه شده‌ایم که ایران با هدف تهدید رای‌دهندگان، ایجاد آشوب اجتماعی و آسیب زدن به رییس‌جمهور ترامپ به ارسال ایمیل‌های گمراه‌کننده اقدام کرده است. علاوه بر این، ایران در حال نشر مطالب دیگری نیز هست، از جمله یک ویدیو منتشر کرده تا این را القاء کند که رای‌دهندگان می توانند حتی از خارج از کشور هم به‌صورت جعلی رای بدهند.»

علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، با رد این سخنان،گفت: «ایران هیچ علاقه‌ای به دخالت در انتخابات آمریکا و هیچ ترجیحی برای نتیجه آن ندارد.»

روز پنجشنبه، اول آبان نیز مدیرکل بخش آمریکای وزارت امور خارجه، سفیر سوییس در ایران را به این وزارتخانه احضار کرد. 

همزمان، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، با تکذیب این گزارش، آن را «تکراری»، «ساختگی»، «ناشیانه و متقلبانه» خواند و افزود برای تهران هیچ تفاوتی نمی‌کند کدام یک از دو کاندیدای فعلی ریاست جمهوری آمریکا راهی کاخ سفید شود.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، این ایمیل‌ها تحت نام «پراود بویز»، که یک گروه راست افراطی است ارسال شده بودند.

مدیر اطلاعات ملی آمریکا با اشاره به اینکه این ویدیو و سایر مطالب شبیه به آن نادرست هستند، این اقدامات را «تلاش‌های مذبوحانه دشمنان درمانده‌» خواند و اطمینان داد امنیت آراء تامین خواهد شد.  

راتکلیف خاطر نشان کرد اگرچه آمریکا چنین اقداماتی را از سوی روسیه مشاهده نکرده است، اما واشینگتن مطلع شده این کشور همانند سال ۲۰۱۶ به برخی اطلاعات رای‌دهندگان دسترسی پیدا کرده است.

او با اشاره به واکنش سریع دستگاه امنیتی آمریکا در کشف اقدامات اخیر ایران و روسیه به مردم آمریکا اطمینان داد همه چیز تحت کنترل است و از رای‌دهندگان خواست تحت تاثیر این اطلاعات نادرست قرار نگیرند.

راتکلیف با تاکید بر اینکه این موضوع یک مسئله تک حزبی نیست گفت نمایندگان هر دو حزب در کنگره به اتفاق معتقدند باید با چنین اقدامات خصمانه‌ای برخورد شود.

او افزود: «دخالت خارجی در انتخابات خود را تحمل نخواهیم کرد. ما با شرکای فراوانی که داریم همکاری خواهیم کرد تا طرح همه دشمنان برای دخالت در رویه‌های مردم‌سالارانه خود را مختل کرده و آنها را با هزینه و عواقب مواجه کنیم.»‌

اف‌بی‌آی نیز با برگزاری یک نشست خبری غیرمنتظره از اقدام ایران و روسیه در کسب اطلاعات رای‌دهندگان آمریکایی و ارسال «ایمیل‌های گمراه‌کننده» به آنها خبر داد و به مردم آمریکا اطمینان داد که از آرای آنها محافظت خواهد شد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More