شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مخالفت چین با تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران، روسیه و کره شمالی

 

وزارت امور خارجه چین روز جمعه ۱۳مرداد، در بیانیه‌ای با قانون آمریکایی تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی ابراز مخالفت کرد. چین می‌گوید که همواره با تحریم‌های «یک‌جانبه» مخالف بوده است.
به گزاش خبرگزاری رویترز، هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت امور‌خارجه چین، گفته است: «کشورش تابع قوانین و مقررات داخلی است و از مسئولیت‌های خود در قبال جامعه بین‌ الملل نیز تبعیت می‌کند.»
وی در نشست خبری روزانه خود افزوده: «چین با کاربرد کورکورانه تحریم‌های یکجانبه مخالف است به ویژه زمانی که این تحریم‌ها منافع اشخاص ثالث را تخریب می کند. تحریم ها برای تقویت اعتماد دوجانبه مفید نیست و کمکی به تلاش‌های بین المللی به این موضوع نمی‌کند.»

در این بیانیه آمده است: «طرف چینی همواره با تحریم‌های یک‌جانبه مخالف بوده است.» این بیانیه همچنین تأکید می‌کند که پکن طرفدار حل اختلافات میان دولت‌ها از راه «احترام متقابل و گفت‌وگوی پایاپای» است.
دونالدترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز چهارشنبه ۱۱مرداد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، طرح جامع تحریم روسیه، ایران و کره شمالی  را که در سنا و کنگره آمریکا با اکثریت مطلق آرا به تصویب رسیده بود امضاء کرد. اکنون این مصوبه لازم‌الاجراست. قانون تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی،  بر فعالیت سپاه پاسداران،‌ برنامه موشکی این کشور و حقوق بشر متمرکز است و آمریکا اعلام کرده که این رشته از تحریم‌ها برای مقابله با نفوذ مخرب ایران در منطقه تصویب شده است. مقامات جمهوری اسلامی از جمله حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، علی لاریجانی، رئیس مجلس و علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر در امور بین‌الملل اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی با اقدامی متقابل با تحریم‌های تازه مقابله خواهند کرد.

محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران گفته بود که اگر سپاه تحریم شود آمریکا می‌بایست پایگاه‌های خود در خاورمیانه، تا عمق هزار کیلومتری مرزهای ایران را جمع‌آوری کند.
 

دمیتری مدودف

 

علاوه بر چین، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا هم از مصوبه کنگره آمریکا ناخشنودند. وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده است که قانون تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران، روسیه و کره شمالی ناقض قوانین بین‌المللی است. آلمان نیز نگران است که تحریم روسیه، شرکت‌های آلمانی را که با روسیه در پروژه احداث خط لوله گاز همکاری می‌کنند، تحت تأثیر قرار دهد و آن‌ها را به‌دلیل همکاری با روسیه تحت تحریم اقتصادی قرار دهد.
روسیه نیز در واکنش به قانونی شدن تحریم‌ها ، نیمی از دیپلمات‌های آمریکایی را اخراج کرده است.  

دمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه، گفته است امضای مصوبه کنگره از طرف دونالد ترامپ گویای «ناتوانی کامل» رئیس جمهور آمریکا است. او تحریم‌های آمریکا علیه این کشور را «جنگ تجاری تمام عیار» خوانده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز گفته است تحریم‌ها علیه روسیه یک جانبه و غیرقانونی‌ست و بهبود روابط بین دو کشور را به تأخیر می‌اندازد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More