شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مخالفت قاطع پارلمان بریتانیا با برگزیت و احتمال‌های پیش رو

 

پارلمان بریتانیا دیروز سه‌شنبه، ۲۵ دی ماه  با قاطعیت آراء به برگزیت رای منفی داد.

پس از پنج روز بحث‌وجدل در مجلس عوام، طرح مورد توافق دولت محافظه‌کار ترزا می و اتحادیه اروپا بر سر چگونگی خروج بریتانیا از این اتحادیه با مخالفت ۴۳۲ نماینده در برابر ۲۰۲ رای موافق به تصویب نرسید. این نتیجه موجب شد تا نخست وزیر یکی از سخت‌ترین شکست‌ها را در تاریخ کشورش تجربه کند.

با مخالفت پارلمان بریتانیا به طرح برگزیت، ترزا می  بنابر مصوبه هفته گذشته پارلمان، همچنان سه روز فرصت دارد تا طرح جدیدی به پارلمان ارائه کند که یک روز از آن گذشته است.

رد لایحه برگزیت در پارلمان بریتانیا پیامدهای احتمالی زیر را به همراه خواهد داشت:

 

خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا

خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا برای بریتانیا به بهای از دست دادن تمام منافع مشترک خود با اتحادیه اروپا تمام خواهد شد.\

 

برگزاری همه‌پرسی مجدد

همه‌پرسی دوباره بر سر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که عمدتا خواسته مشترک حزب کارگر و حزب ملی اسکاتلند است؛ دو حزبی که مخالفت خود را بارها با برگزیت اعلام کرده‌اند. با این وجود، علاوه بر دیگر احزاب سیاسی بریتانیا، اتحادیه اروپا هم از این گزینه استقبال نکرده است.

 

مذاکره دوباره با اتحادیه اروپا

بریتانیا حدود ۲۰ روز برای اعلام آخرین برنامه خود بر سر چگونگی خروج از اتحادیه اروپا فرصت دارد و طی این مدت احتمال دست یافتن به یک توافق تازه منتفی نیست. اما این مهلت به سرعت طی می‌شود. به ویژه که دونالد توسک رئیس شورای اتحادیه اروپا ضمن ابراز تاسف از مخالفت پارلمان بریتانیا با برگزیت از ترزا می خواسته تا در اسرع وقت موضع جدید و برنامه کشورش برای خروج از اتحادیه اروپا را اعلام کند.

 

رای عدم اعتماد به دولت ترزا می

کناره‌گیری ترزا می از قدرت و رای عدم اعتماد به او از خواسته‌های منتقدان برگزیت و مخالفان نخست‌وزیر است. جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، اصلی‌ترین حزب مخالف پس از اعلام نتیجه رای‌گیری، نخست وزیر را در کسب اعتماد نمایندگان درباره برگزیت ناکام خواند و نتیجه را مفتضح‌ترین شکست یک دولت بریتانیا در پارلمان از سال ۱۹۲۰ تاکنون توصیف کرد و خواستار رای‌گیری فوری درباره ادامه کار ترزا می‌ طی ۲۴ ساعت آینده شد.

در مقابل خانم نخست وزیر پی از روشن شدن نتیجه رای‌گیری اعلام کرد که قصد کناره‌گیری از قدرت را ندارد و به هرگونه پیشنهاد و طرح جدیدی از سوی مخالفان دولت و منتقدان طرحش گوش می‌سپارد.

در صورت رای عدم اعتماد به ترزا می یا کناره‌گیری او از قدرت، برای انتخاب رهبر جدید حزب باید انتخابات دیگری برگزار شود.

حدود دو سال و نیم قبل رای‌دهندگان بریتانیایی با شرکت در یک همه‌پرسی به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا رای دادند. عملی شدن این طرح تاکنون با چالش‌های زیادی روبرو بوده است.

رای‌گیری روز سه‌شنبه پارلمان قرار بود روزهای آخر سال گذشته میلادی برگزار شود اما به نظر می‌رسد تراز می با هدف جلب رضایت بیشتر نمایندگان آن را به تعویق انداخت؛ تلاشی که عملا ناکام ماند.

تا مهلت تعیین شده برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ( ۲۹ مارس ۲۰۱۹) حدود دو ماه و نیم باقی مانده و آینده برگزیت، دولت حاکم، رهبری حزب محافظه کار و موضوعات دیگر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More