شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مخالفان سوری: برکناری اسد آغاز مرحله انتقال سیاسی است

 

مخالفان سوری روز چهارشنبه یکم آذرماه، در نشست خود در ریاض، بار دیگر بر برکناری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، به‌عنوان پیش‌شرط انتقال سیاسی در آن کشور، تأکید کردند.

به گزارش تلویزیون الحدث، مخالفان سوری در پیش‌نویس بیانیه خود گفته‌اند که برکناری بشار اسد، آغاز مرحله انتقال سیاسی در سوریه است.  

این در حالی است که خبرگزاری رویترز، به‌نقل از برخی مخالفان سوری، در گزارشی آورده است که در بیانیه پایانی، احتمالاً هیچ نامی از بشار اسد ذکر نخواهد شد و پیش‌شرط سابق مخالفان مبنی‌بر برکناری یا نقش نداشتن اسد در روند انتقال سیاسی، حذف خواهد شد.

نشست مخالفان رژیم اسد، با حضور ۱۴۰ نماینده از گروه‌های مختلف، استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه و عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، از اول آذرماه، در ریاض آغاز شد و دو روز ادامه خواهد داشت.

ازجمله گروههای شرکت کننده در نشست ریاض، می‌توان به ائتلاف ملی سوریه، مخالفان معروف به گروه قاهره، شخصیت‌های معروف به گروه مسکو و نیز شماری‌از گروه‌های شبه‌نظامی اشاره کرد.

در پیش‌نویس بیانیه مخالفان سوری که وب‌سایت روزنامه «القدس العربی» آن منتشر کرده، آمده است: «هدف از این نشست، وحدت میان مخالفان، توافق بر اصول اساسی درباره آینده سوریه، و چشم‌انداز مشترک مورد توافق سوری‌ها برای ایجاد یک راه حل سیاسی برمبنای ژنو۱ و دو قطعنامه‌ ۲۱۱۸ و ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل است».

حاضران در این نشست، بر یک‌پارچگی سوریه و حاکمیت دولت آینده، تأکید کردند. آنها در عین حال، گفته‌اند که سوریه از قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف، ازجمله عرب‌ها، کردها، ترکمن‌ها و آشوری‌ها تشکیل شده است که قانون اساسی آینده باید حقوق آن‌ها را تضمین کند.

در پیش‌نویس بیانیه مخالفان سوری آمده که هدف از گفت‌وگوهای سیاسی، تشکیل دولتی براساس اصل حق شهروندی است که برمبنای آن، سوری‌ها بتوانند قانون اساسی خود را بدون دخالت خارجی بنویسند و رهبران خود را در یک انتخابات آزاد، برگزینند.

همزمان با نشست ریاض، رؤسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه نیز نشست خود را درباره آینده سوریه، در سوچی روسیه برگزار کردند.

دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه، در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در نشست ولادیمیر پوتین، رجب‌طیب اردوغان و حسن روحانی، فعالیت‌های جاری در «مناطق امن» در سوریه، تلاش‌های صورت گرفته در مبارزه با تروریسم و نیز ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه برای آوارگان سوری، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در بیانیه‌ی پایانی نشست سه‌جانبه‌ سوچی، رؤسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه، ضمن تأکید مجدد بر تعهد به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه، اعلام کرده‌اند که به همکاری خود تا شکست نهایی گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهند.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More