شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محکومیت سوریه به دلیل استفاده دوباره از سلاح‌های شیمیایی

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اقدام نیروی هوایی سوریه را در استفاده از بمب‌های آلوده به سارین و کلروین محکوم کرد. این سازمان در بیانیه خود نتیجه‌گیری کرد که دولت سوریه کلیه سلاح‌های شیمیایی و تاسیسات ساخت این تسلیحات را معرفی نکرده و از بین نبرده است.

روز پنج‌شنبه در جلسه شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه، که ۴۱ کشور عضو آن هستند، بیانیه محکومیت سوریه با ۲۹ رای موافق و سه رای مخالف به تصویب رسید. در عین حال، ۹ کشور به این بیانیه رای ممتنع دادند.  

این شورا با اشاره به گزارش تیم تحقیق و تفحص و شناسایی این سازمان، که نتیجه‌گیری کرده که دلایل کافی در مورد حمله شیمیایی دولت سوریه به روستای اللطامنه در منطقه حماء وجود دارد، استفاده ازسلاح‌های شیمیایی را محکوم کرده است.

به گزارش رویترز، بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در ماه آوریل گزارش داده بودند که در ماه مارس سال ۲۰۱۷، هواپیماهای جنگنده سوخو اس‌یو-۲۲ سوریه به همراه یک بالگرد این بمب‌ها را به روستای اللطامنه انداخته بودند.

سوریه که در سال ۲۰۱۳ با هدف جلوگیری از حمله احتمالی آمریکا در واکنش به اقدام دمشق در انجام یک بمباران شیمیایی دیگر به عضویت سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درآمده بود، اعلام کرده است مجموعه سلاح‌های شیمیایی خود را به طور کامل از بین برده است.

بر اساس این گزارش، بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در بازدیدهای خود از سایت‌های مختلف سلاح‌ها و مواد سمی را پیدا کرده‌اند که سوریه قبلا وجود آنها را گزارش نکرده بود.

در مقابل، دمشق با تکیه بر پشتیبانی روسیه چندین بار هرگونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ داخلی را رد کرده است.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در مورد عدم همکاری دولت سوریه در ارائه دسترسی به بازرسان عمیقا ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش رویترز، این سازمان در بیانیه روز پنج‌شنبه خود به دمشق نود روز فرصت داد تا تاسیساتی را که مواد اولیه و تجهیزات ساخت سلاح‌های شیمیایی که در حملات مورخه‌های چهارم، پنجم و دهم فروردین ۹۶ مورد استفاده قرار گرفته‌اند را معرفی کند.  

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در بیانیه خود آورده است در صورتی‌که سوریه در مهلت مقرر موارد درخواست شده را اعلام نکند، حق عضویت دمشق در این سازمان محدود شده و این کشور را می‌توان به شورای امنیت ارجاع داد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More