شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محمود عباس: طرح ترامپ سیلی تاریخ است، نه معامله قرن

 

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، شامگاه روز یکشنبه ۲۴ دی‌ماه، گفت که فلسطینی‌ها، دیگر آمریکا را به عنوان میانجی‌گر در روند صلح خاورمیانه قبول ندارند. عباس با اشاره به تصمیم دونالد ترامپ درباره بیت‌المقدس، گفته که به جای آمریکا یک کمیته بین‌المللی از چهار یا پنج کشور برای میانجی‌گری میان فلسطینی‌ها و اسرائیل تشکیل شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عباس اظهار داشت که اسرائیل به توافق اسلو درباره روند صلح خاورمیانه پایان داد. گفت‌وگوهای صلح میان اسرائيل و فلسطینی‌ها، به دلیل ادامه شهرک‌سازی در اراضی فلسطینی، از سال ۲۰۱۴، متوقف شده است.

رئیس تشکیلات با اشاره به اظهارات ترامپ که گفته بود صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائيل معامله قرن خواهد بود، گفت :« معامله قرن مورد نظر رئيس جمهور آمریکا به سیلی تاریخ تبدیل شده است و ما آن را نمی‌پذیریم».

عباس در واکنش به رسمیت شناختن بیت المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل از سوی ترامپ گفت که از نظر فلسطینی‌ها ایالات متحده آمریکا دیگر صلاحیت میانجی‌گری میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها را ندارد.

در سال ۲۰۰۲، کمیته چهارگانه صلح خاورمیانه از آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل برای پیگیری‌ گفت‌وگو میان اسرائیل و فلسطینی‌ها تشکیل شد، اما تاکنون هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

یکی از مهمترین اختلافات میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها، شهر قدس است. هر دو طرف، این شهر را پایتخت خود می‌دانند با این تفاوت که فلسطینی‌ها تنها قدس شرقی را پایتخت خود می‌خوانند.

بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل، قدس شرقی در سال ۱۹۶۷ توسط اسرائیل اشغال شده است و پس از آن این شهر را ضمیمه خاک خود کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More