شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محمد بن سلمان: ایران از شبکه القاعده حمایت می‌کند

 

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی بی اس» گفته است که ایران به اعضای شبکه القاعده پناه داده و آن‌ها را به آمریکا تحویل نمی‌دهد.

شاهزاده بن سلمانِ ۳۲ ساله در این مصاحبه که روز یک‌شنبه ۲۷ اسفند پخش شد، گفت پسر اسامه بن لادن که رهبر جدید القاعده است، در ایران زندگی می‌کند و با برخورداری از حمایت این کشور، از داخل ایران به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

او افزود که اسامه بن لادن با اجیر کردن ۱۵ عربستانی در حادثه ۱۱ سپتامبر سعی کرد بین عربستان سعودی و آمریکا شکاف ایجاد کند، تا بدین وسیله به سربازگیری بیشتر بپردازد.

محمد بن سلمان در بخش دیگری از این مصاحبه که روز پنج شنبه، ۲۴ اسفند منتشر شده بود گفت که «ایران رقیب عربستان سعودی نیست». او افزود که «ارتش ایران حتی جزو ۵ ارتش قدرتمند مسلمان نیست. و اقتصاد عربستان سعودی بسیار از اقتصاد ایران قدرتمند تر است. ایران با عربستان سعودی فاصله زیادی دارد». او هم چنین تاکید کرد که اگر ایران بمب هسته‌ای بسازد، کشورش همان کار را انجام خواهد داد.

ولیعهد عربستان سعودی بار دیگر آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران را به هیتلر تشبیه کرد و گفت: «خامنه‌ای دنبال توسعه طلبی در خاورمیانه است، درست مثل هیتلر در دوره خود. کشورهای بسیاری در جهان و اروپا متوجه آنچه هیتلر انجام می‌داد نبودند، تا اینکه آنچه که نباید اتفاق می‌افتاد، اتفاق افتاد. نمی‌خواهم چنین اتفاقی را در خاورمیانه ببینم».

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت که :«فکر ایران به اجزا‍ء زیادی از یمن نفوذ کرده است». به نظر می‌رسد که اشاره محمد بن سلمان به گروه حوثی‌های یمن است که از پشتیبانی ایران برخوردارند. عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ با حمایت از دولت قانونی یمن به رهبری عبد ربه منصور هادی، با حوثی ها وارد جنگی فرسایشی شده است.

در اثر این جنگ، یمن از بحران انسانی بزرگی رنج می‌برد و عربستان سعودی برای اجازه ورود کمک‌های انسانی به مردم یمن تحت فشار مجامع بین‌المللی است. ولی محمد بن سلمان در این مصاحبه حوثی‌ها را متهم کرد که اجازه نمی‌دهند این کمک‌ها به دست نیازمندان حقیقی برسد و از آن‌ها «به نفع خود استفاده میکنند».

ولیعهد عربستان که به عنوان حاکم عملی این کشور شناخته می‌شود در بخش دیگری از این مصاحبه به اوضاع زنان کشورش پرداخت و وضعیت سابق را که در آن زنان حق رانندگی نداشتند «دوره‌ای دردناک» از تاریخ کشورش خواند و افزود که «توجیهی برایش نداریم». او تاکید کرد که عربستان سعودی این برهه را پشت سر گذاشته است.

عربستان سعودی در مهرماه سال جاری اعلام کرد که به زنان حق رانندگی خواهد داد. عربستان آخرین کشور در جهان بود که زنان در آن حق رانندگی نداشتند. علاوه بر این، در دی‌ماه سال جاری، زنان این کشور حق حضور در ورزشگاه‌ها را نیز به‌دست آوردند.

محمد بن سلمان هم‌چنین تاکید کرد که دولت عربستان در حال تهیه قوانینی است که برابری دستمزد زنان با مردان را تضمین کند.

شاهزاده محمد بن سلمان افزود که حقوقی در اسلام برای زنان وجود دارد،که به آنان اعطا نشده است و او در تلاش است که این حقوق به زنان داده شود.

محمد بن سلمان با اشاره به بازداشت ده‌ها تن از مقامات دولتی و اعضای خانواده سلطنتی در هتل ریتز کارلتون  به اتهام فساد مالی، این ادعا را که او این کار را جهت تثبیت نفوذ خود انجام داده است، احمقانه خواند. او افزود: «اگر من و پادشاه توانستیم که با چنین افراد با‌نفوذی برخورد کنیم، پس از اول قوی بودیم». او هم‌چنین اعلام کرد که در پی این اقدام توانسته است بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از اموال این افراد را به خزانه دولت واریز کند.

بن سلمان بار دیگر بر بازگشت به «اسلام معتدل» در کشورش تاکید کرد و گفت که نسل او «قربانی» قرائت تندروانه از اسلام بوده‌ است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More