شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی وارد مصر شد

 

محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز یکشنبه ۱۳ اسفندماه برای دیدار با عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر وارد این کشور شد. این اولین سفر خارجی او پس از انتخابش بعنوان ولیعهدی این کشور در سال گذشته است.

انتظار می‌رود که بن سلمان در این سفر قراردادهای متعددی را با مصر امضا کند.

به گزارش رویترز، او پس از سفر سه روزه خود به مصر در روز ۷ مارس به بریتانیا و پس از آن به ایالات متحده آمریکا، نزدیک‌ترین متحد غربی عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

دفتر ریاست جمهوری مصر نیز  روز یکشنبه در بیانیه‌ای از درخواست دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده از سیسی برای گفتگو با ولیعهد عربستان در خصوص «مسائل منطقه‌ای» و «شیوه‌های مقابله با تروریسم» خبر داد.

این ملاقات تنها سه هفته پیش از انتخابات دومین دور از ریاست جمهوری سیسی و هم‌زمان با درگیری نیروهای مصری با شبه‌نظامیان داعش صورت می گیرد.

به نظر می‌آید با وجود بازداشت مخالفان سیسی و مجبور کردن آنان به توقف کمپین های انتخاباتی، پیروزی او در انتخابات پیش رو تضمین شده است.

مصر و ایالات متحده، پس از به قدرت رسیدن سیسی در سال ۲۰۱۳ روابط خود را تقویت کرده‌اند.

در حال حاضر قاهره، در نبرد با شبه‌نظامیان حوثی در یمن که تحت حمایت ایران هستند به عربستان یاری می دهد. عبدالفتاح السیسی، سال گذشته نیز علی‌رغم انتقادات گسترده داخلی، دو جزیره در دریای سرخ را به عربستان سعودی واگذار کرد.

در همین راستا، دادگاه عالی مصر نیز روز شنبه و تنها یک روز پیش از ورود بن‌سلمان به این کشور تمامی مسائل و چالش های حقوقی مرتبط با انتقال دو جزیره به عربستان را ملغی کرد.

هم‌زمان با تلاش مصر برای پیش‌گیری از ناآرامی های داخلی، این کشور در حال حاضر در کنار عربستان سعودی سرگرم حل مشکلات سیاست خارجی خود، از جمله درگیری میان ایران و عربستان سعودی نیز هست.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More