شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محمد بن‌سلمان: اشاعه اندیشه وهابیت به درخواست غرب بود

 

محمد بن‌سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی گفته است که گسترش اندیشه وهابیت به درخواست شماری از متحدان غربی عربستان برای جلوگیری از نفوذ اتحاد جماهیر شوروی در کشورهای اسلامی صورت گرفت.

بن‌سلمان، سه‌شنبه ۷ فروردین، در مصاحبه‌ای با روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» گفت: «سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در مدارس و مساجد جهان، به دوره جنگ سرد بازمی‌گردد، آن زمان که هم‌پیمانان از ما خواستند اموالمان را برای جلوگیری از نفوذ اتحاد جماهیر شوری در جهان اسلام، به کار بگیریم».  

او افزود: «دولت‌های متوالی در عربستان سعودی مسیر را اشتباه رفتند و اکنون زمان آن رسیده است که هر چیز سر جای خود قرار گیرد».

شماری از کشورهای جهان دولت عربستان سعودی را متهم می‌کنند از طریق پیروی از تعالیم «افراط‌گرایانه» محمد‌ ابن‌ عبدالوهاب در گسترش تروریسم در جهان نقش داشته است. گروه‌های سلفی‌ بسیاری در کشورهای مختلف جهان از اندیشه‌های محمد‌‌‌ ابن‌ عبدالوهاب تاثیر پذیرفته‌اند.

او یکی از روحانیان اهل سنت است که در قرن هجدهم میلادی می‌زیست و از جمله پیروان مذهب حنبلی بود. عبدالوهاب به منظور رهایی از آنچه «بدعت‌های بوجود آمده در دین اسلام» می‌خواند، مردم شبه جزیره عربستان را به بازگشت به دوره صدر اسلام و «دوری از شرک» دعوت کرد. آموزه‌های او بعدها با عنوان «وهابیت» در جهان معروف شد.    

چندی پیش، وزارت آموزش عربستان سعودی در راستای تحقق بخشیدن به وعده‌های ولی‌عهد این کشور، اعلام کرد با اجرای تغییراتی به دنبال آموزش اسلام معتدل به دانش‌آموزان است.  

بن‌سلمان در این مصاحبه با اشاره به زمان زیادی که صرف گفت‌وگو با روحانیون کشورش برای ایجاد تغییرات کرده است، تصریح کرد: «تلاش زیادی کردم تا نهادها دینی در سعودی را متقاعد کنم محدودیت‌های صورت گرفته علیه زنان جزء تعالیم اسلام نیست».

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More