شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محققان سازمان بهداشت جهانی نشت کرونا از موسسه ووهان را رد کردند

با پایان یافتن سفر تیم محققان سازمان بهداشت جهانی به چین، یکی از متخصصان آن می‌گوید نشت ویروس کرونا از آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان نامحتمل است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد بن امبارک،‌ متخصص امنیت غذا و بیماری‌های حیوانات، روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن ماه گفته است: «‌یافته‌های اولیه ما نشان می‌دهد که شروع از طریق یک گونه میزبان به عنوان واسطه محتمل‌ترین مسیر است و به مطالعاتی بیشتر و تحقیقات هدفمندتر در این زمینه نیاز است.»

او افزود با این حال، یافته‌ها حاکی از این است که فرضیه اتفاقات در آزمایشگاه موسسه ویروس‌شناسی ووهان به عنوان محل سرایت ویروس به انسان نامحتمل است و برای تحقیقات آینده پیشنهاد نمی‌شود.

تیم سازمان بهداشت جهانی، متشکل از متخصصانی از ۱۰ کشور جهان، پیشتر  از سنگاپور وارد ووهان شده و دو هفته اول را با یک ویدئو کنفرانس از یک هتل در قرنطینه کار می‌کرده است. 

این سفر از نظر سیاسی برای پکن حساس به شمار می‌رود.

تحقیقات آسوشیتدپرس نشان داد که دولت چین محدودیت‌هایی در تحقیقات درباره شیوع بیماری ایجاد کرد و از صحبت دانشمندان با خبرنگاران جلوگیری به عمل می‌آورد.

ماموریت تیم این سازمان گام اولیه برای کشف منشاء ویروس بوده است و گمان می‌رود پیش از اینکه گونه دیگری از حیوانات مانند موش پانگولین یا بامبو مطرح باشد، ریشه در خفاش‌ها داشته باشد. این موضوع توسط برخی در چین به عنوان پیچیدگی عجیب ملاحظه می‌شود.

امبارک همچنین می‌گوید که انتقال ویروس از طریق تجارت محصولات منجمد نیز در این زمینه امکان‌پذیر است.

اواخر هفته گذشته یکی دیگر از اعضای تیم سازمان بهداشت جهانی به آسوشیتدپرس گفته بود که آن‌ها از آزادی بیشتری نسبت به آنچه پیش‌بینی کرده بودند برخوردار شدند و به آن‌ها دسترسی کامل به تمام سایت‌ها و پرسنلی را که درخواست کردند، داده شد.

پیتر دازاک این متخصص جانور شناس بریتانیایی بود که گفت تیم تحقیق در مورد موضوعاتی از جمله ارتباط حیوانات و نقشی که ممکن است واردات مواد غذایی منجمد داشته باشد بررسی به عمل آورد. چین نیز مدتهاست این نظریه را مطرح کرده است.

انجام دیدار تیم سازمان جهانی بهداشت از چین در پی ماه‌ها مذاکره و پس از آن صورت گرفت که چین تحت فشارهای بین‌المللی در اجلاس مجمع جهانی بهداشت در ماه مه سال گذشته با آن موافقت کرد. پس از آن، پکن به مقاومت در برابر درخواست‌های تحقیق کاملا مستقل ادامه داده است.

با آنکه چین از سال گذشته با وجود کنترل شیوع، در برخی نقاط از با تجدید شیوع ویروس مواجه شد، زندگی در ووهان تا حد زیادی به حالت عادی برگشته است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More