شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محاکمه ۹۰۰ عراقی عضو داعش در پی بازگشت از سوریه

عراق خود را برای محاکمه ۹۰۰ شهروند این کشور که به تازگی از سوریه به عراق بازگردانده شده‌اند، آماده می‌کند.

این افراد متهم به عضویت در گروه دولت اسلامی (داعش) هستند و ممکن است برایشان حکم اعدام صادر شود.

یک مقام قضایی عراق که نامش فاش نشده، به خبرگزاری فرانسه گفت: «دادگاه ضد تروریسم پرونده‌های حدود نهصد عراقی عضو داعش را که از سوریه بازگشته‌اند، دریافت کرده و ما در حال تنظیم زمان‌بندی برای برگزاری دادگاه‌های آنها هستیم.»

این افراد از طرف نیروهای شبه‌نظامی کرد سوریه در ماه‌های گذشته به نیروهای عراقی تحویل داده شده‌اند.

در ماه‌های اخیر نیروهای کرد سوریه با نیروهای داعش در نزدیکی مرز عراق درگیر بودند و توانستند آخرین پایگاه آنها را به تصرف خود درآوردند.

اتباع عراقی، بدنه اصلی گروه دولت اسلامی را تشکیل می‌دادند و رهبر این گروه، ابوبکر بغدادی، اهل عراق است.

دستگاه قضایی عراق، تاکنون صدها عراقی و همچنین شهروندان خارجی عضو داعش را محاکمه و برای آنها احکام اعدام یا حبس ابد صادر کرده است.

این در حالیست که سازمان‌های حقوق بشری این محاکمه‌های «عجولانه» را محکوم کرده و از احتمال «شکنجه» متهمان حین بازجویی‌ خبر داده‌اند.

در سال ۲۰۱۸، عراق از پیروزی بر داعش در این کشور خبر داد و بیش از ۲۷۰ حکم اعدام برای اعضای پیشین این گروه صادر کرد. این تعداد، به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، چهار برابر بیشتر از سال ۲۰۱۷ بود.

با این حال، عراق که جزو پنج کشور دارای بیشترین تعداد اجرای حکم اعدام در جهان است، تعداد کمتری را اعدام کرد.

بر اساس آخرین گزارش عفو بین‌الملل، سال گذشته میلادی ۵۲ حکم اعدام در عراق اجرا شده است. این در حالیست که در سال ۲۰۱۷ ، عراق ۱۲۵محکوم را اعدام کرده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منبع قضایی خود در عراق نوشت که دادگاه‌های دیگری نیز در این زمینه در انتظار برگزاری است زیرا عراقی‌های دیگری همچنان در زندان‌های نیروهای کرد سوریه باقی مانده‌ و در انتظار بازگشت به کشورشان به سر می‌برند.

در میان این افراد، فرماندهان پیشین داعش نیز حضور دارند. خبرگزاری فرانسه به نقل از این منبع آگاه خود اضافه کرده که یکی از این افراد در زمینه سلاح شیمیایی با داعش همکاری کرده است.

مقام‌های کرد سوریه همچنین روز شنبه ۲۴ فروردین‌ماه، از بازگرداندن ۲۵ زن و کودک ایزدی به عراق خبر دادند. این افراد اسیر نیروهای داعش در سوریه بودند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More