شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محاکمه صحرایی زنان از سوی طالبان به جرم شنیدن موسیقی

هم‌زمان با رایزنی‌ها برای ادامه مذاکرات صلح با شورشیان طالبان در افغانستان، ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است که در آن جنگجویان طالبان چند مرد و دو زن را در منطقه دوردستی در شرق افغانستان شلاق می‌زنند. انتشار این ویدیو به نگرانی‌ها درباره سرنوشت زنان در مذاکرات صلح بیشتر دامن زده است.

در ویدیویی که در روزهای اخیر در رسانه‌های اجتماعی دست به دست شده است، دو زن برقع‌پوش دیده می‌شوند که جنگجویان طالبان آن‌ها را در ملاء‌عام شلاق می‌زنند.

در این ویدیو، که به نظر می‌رسد جنبه تبلیغاتی دارد و خودِ طالبان تولید و منتشر کرده‌اند، ابتدا یک مرد احکام چند مرد و زن را می‌خواند و گفته می‌شود این افراد به «جرم» اجرا و تماشای موسیقی «مجازات» می‌شوند.

این دادگاه صحرایی در شهرستان (ولسوالی) کیگلِ ولایت نورستان در شرق افغانستان برگزار شد و شماری از مردان، زنان و کودکان روستا در محل اجرای حکم حضور داشتند.

در دوران حاکمیت پنج ساله طالبان در دهه ۱۳۷۰ خورشیدی، شنیدن موسیقی، حضور زنان در اماکن عمومی و تحصیل دختران ممنوع بود. پس از سرنگونی این رژیم در سال ۲۰۰۱، جامعه جهانی طرح‌هایی را برای تقویت حضور زنان در جامعه و نهادهای دولتی و همچنین تحصیل دختران در این کشور برنامه‌ریزی و اجرا کرد.

حالا جامعه مدنی افغانستان، به‌ویژه گروه‌های مدافع حقوق زنان، نگران‌اند در مذاکرات صلح بین مقامات ایالات متحده و شورشیان طالبان، حقوق آن‌ها نادیده گرفته شود و وضعیت زنان به دوران حکومت طالبان برگردد.

زنان و جوانان افغانستان با برپایی کارزارهای مختلف تلاش کرده‌اند توجه جامعه جهانی را به این مساله جلب کنند.

تصویری که از شلاق زدن زنان در نورستان منتشر شده است شباهت زیادی دارد به تصویر اعدام زن برقع‌پوش در استادیوم شهر کابل در سال ۱۹۹۹، تصویری که در رسانه‌های جهانی به نمادی از سخت‌گیری طالبان در قبال زنان تبدیل شد.

رویکردهای مختلف منطقه‌ای به مذاکرات صلح

آخرین دور گفت‌و‌گوهای صلح بین مقامات آمریکایی و طالبان اوایل ماه مارس در دوحه انجام شد. از آن زمان تاکنون، تلاش‌هایی برای نهایی‌سازی مذاکرات در جریان است.

در این راستا، ازبکستان روز یکشنبه اعلام کرد می‌تواند میزبان گفت‌و‌گوهای مستقیم بین دولت افغانستان و طالبان باشد. هیاتی از مقامات ارشد ازبکستان با سرپرستی ویکتور محمدوف، مشاور امنیت ملی، و عبدالعزیز کاملوف، وزیر خارجه این کشور، روز یکشنبه با محمد اشرف غنی، ريیس‌جمهوری افغانستان، در کابل دیدار کردند.

دولت افغانستان در بیانیه‌ای گفته است که ريیس‌جمهوری این کشور «از آمادگی ازبکستان برای میزبانی گفت‌و‌گوهای صلح استقبال کرده است.»

به گفته مقامات افغانستان، کاملوف، وزیر خارجه ازبکستان، بار دیگر بر حمایت خود از روند صلح بین الافغانی به رهبری خودِ افغان‌ها تاکید کرده است، خواسته‌ای که دولت افغانستان نیز بر آن تاکید می ورزد.

از سوی دیگر، اظهارات نخست‌وزیر پاکستان با واکنش شدید کابل روبه‌رو شده است. مقامات افغانستان از پیشنهاد عمران خان برای ایجاد دولت موقت در راستای کمک به مذاکرات صلح با طالبان انتقاد کرده‌اند.

در واکنش، دولت افغانستان روز چهارشنبه هفته گذشته سفیر پاکستان در کابل را فراخواند. دولت افغانستان این سخن نخست‌وزیر پاکستان را «غیرمسئولانه» قلمداد کرده است.

وب‌سایت خبری پاکستانی، «اکسپرس تریبیون»، روز سه‌شنبه گزارش داد که نخست‌وزیر این کشور گفته است ایجاد دولت موقت در کابل می‌تواند به عبور از بن‌بست پیش‌آمده در مذاکرات صلح کمک کند. زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه ایالات متحده، این اظهار‌نظر عمران خان را «نامناسب» خوانده است.

نمایندگان ایالات متحده و طالبان در آخرین دور مذاکرات، که اوایل ماه مارس در دوحه انجام شد، از دستیابی به توافق بر سر برخی مسائل کلیدی خبر دادند. یکی از مهم‌ترین موضوعات خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و مسائل امنیتی است.

دونالد ترامپ، ريیس‌جمهوری ایالات متحده، قصد دارد حدود ۱۴ هزار سرباز کشورش را از افغانستان بیرون بکشد. در این راستا، زلمی خلیل‌زاد را مامور کرده است تا مذاکرات مستقیم صلح با شورشیان طالبان را پیش ببرد.

پیش از این، ایالات متحده از گفت‌و‌گوی مستقیم با طالبان سر باز زده بود و از سوی دیگر، طالبان نیز حاضر به گفت‌و‌گو با حکومت افغانستان نبودند و خواهان مذاکره مستقیم با واشنگتن بودند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More