شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مجمع عمومی سازمان ملل؛ آمریکا و‌ چین یکدیگر را تهدید جهان معرفی کردند

روسای جمهوری آمریکا و چین طی سخنرانی‌ خود در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، سیاست‌های همدیگر را مورد انتقاد شدید قرار دادند و  یکدیگر را به عنوان تهدید جهان معرفی کردند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در سخنرانی روز سه‌شنبه خود چین را به همدستی با سازمان بهداشت جهانی برای کم جلوه دادن خطر کرونا متهم کرد و گفت: «ما باید کشوری که این بلا را بر جهان نازل کرد وادار به پاسخگویی کنیم.»

او گفت: «دولت چین و سازمان بهداشت جهانی، که تقریبا تحت کنترل چین است، به دروغ اعلام کردند که هیچ مدرکی مبنی بر انتقال این بیماری بین افراد وجود ندارد. پس از آن گفتند کسانی که علائم بیماری ندارند نمی‌توانند ناقل باشند. سازمان ملل باید چین را ملزم به پاسخگویی کند.»

ترامپ همچنین چین را به گسترش آلودگی هوا متهم کرد و گفت کسانی که «عملکرد بی‌نظیر» آمریکا در مقابله با آلودگی را مورد انتقاد قرار می‌دهند، تخریب محیط زیست از سوی چین را نادیده می‌گیرند.

رییس‌جمهوری آمریکا که دولتش به طور مداوم چین را به دلیل سرکوب مسلمانان اویغور و سایر اقلیت‌های مذهبی محکوم کرده، از سازمان ملل خواست که چلوی «پاکسازی نژادی اقلیت‌های مذهبی» در جهان را بگیرد.

شی جین‌پینگ، رییس‌جمهوری چین، نیز در سخنان خود که پیش از سخنان ترامپ پخش شد سیاست‌های آمریکا را مورد انتقاد قرار داد و در اشاره‌ای تلویحی به شعار «اول آمریکا» ترامپ گفت: «هیچ کشوری حق ندارد که امور جهان را تحت سلطه خود درآورد، سرنوشت بقیه را کنترل کند و مزایای توسعه را فقط برای خود بخواهد.»

رییس‌جمهوری چین افزود: «نباید کسی اجازه پیدا کند به هرکاری که دلش خواست دست بزند و سلطه‌گر، زورگو و رییس جهان باشد. یک‌جانبه‌گرایی به بن‌بست رسیده است.»

او تاکید کرد: «چین قصد ندارد با هیچ کشوری وارد جنگ سرد یا جنگ گرم شود» و از قدرت‌های جهانی خواست «در دام برخورد تمدن‌ها نیفتند.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در سخنرانی خود در مجمع این سازمان هشدار داد که جهان به سمت «مسیر بسیار خطرناکی» می‌رود و گفت: «جهان ما تاب آینده‌ای را ندارد که در آن دو اقتصاد بزرگ در جهان شکافی بزرگ ایجاد کنند و هر یک تجارت، قوانین مالی، اینترنت و ظرفیت‌های هوش مصنوعی مختص به خود را داشته باشند.»

آمریکا و چین در مورد موضوعات فراوانی از جمله تجارت جهانی، مالکیت کشورهای حوزه دریای جنوب چین، هند، هنگ‌کنگ و نقش نهادهای سازمان ملل با یکدیگر به شدت اختلاف دارند و تنش‌های دو کشور از زمان شیوع کرونا به اوج خود رسیده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More