شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
گذر از آستانه ۱/۵ درجه سانتیگراد حتمی است

مجمع اقلیمی سازمان ملل در لهستان به‌دنبال حفظ پایداری زندگی بر زمین

 

شهر کاتوویتسا در لهستان از ۲ تا ۱۴ دسامبر میزبان بیست و چهارمین مجمع اقلیمی سازمان ملل متحد و نمایندگان دولت‌های عضو پیمان پاریس است تا «دستور اجرایی کاتوویتسا» به‌تصویب برسد.

این دستور اجرایی چارچوب اجرای پیمان پاریس برای دولت‌های جهان خواهد بود و برپایه آن، تلاش‌ها برای محدود ساختن گرمایش زمین به آستانه ۱/۵ درجه سانتی‌گراد دنبال می‌شوند.

پیمان پاریس در ۲۰۱۵ میلادی به‌تصویب و تاکنون توسط ۱۹۷ کشور دنیا امضا شده است و هدف آن محدود ساختن عرضه گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر زمین به‌منظور کنترل گرمایش زمین است.

دولت آمریکا در ژوئیه ۲۰۱۷ اعلام کرد از این پیمان خارج می‌شود ولی طبق قراری که امضا شده، تا نوامبر ۲۰۲۰ همچنان عضو پیمان پاریس باقی خواهد ماند. احتمال دارد برزیل و چند کشور دیگر از جمله ایران از این پیمان خارج شوند. هرچند این به‌معنای آن نخواهد بود که این دولت‌ها در معرض جریمه‌های عدم اجرای این پیمان قرار نگیرند.

شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای نشان می‌دهند که اگر گرمایش زمین به آستانه ۱/۵ درجه سانتی‌گراد محدود بماند، سپس می‌توان آن را در دهه‌های آینده معکوس ساخت و در سده‌های پیش رو، پایداری زندگی را بر زمین حفظ کرد.

همین شبیه‌سازی‌ها می‌گویند که اگر بشر شاهد عبور از آستانه ۲ درجه سانتی‌گراد باشد، دیگر مهار تغییر اقلیم با فن‌آوری‌های موجود ممکن نخواهد بود. بلکه به دنبال آن، زمین گرم‌تر می‌شود و آدمی شاهد عبور از آستانه ۳ و ۴ و ۵ و ۶ و ۷ و ۸ درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

هر کدام از این آستانه‌ها می‌توانند در همین قرن میلادی و در ۸۲ سال باقیمانده در آن محقق شوند.

گزارشی که سازمان ملل در آستانه شروع اجلاس کاتوویتسا منتشر کرد، هشدار می‌دهد تمامی شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای گذر از آستانه ۱/۵ درجه را در نیمه نخست قرن بیستم، ممکن می‌بینند، ولی هنوز می‌توان گرمایش را به آستانه ۲ درجه محدود کرد.

لهستان قلب تولید زغال‌سنگ در اروپاست که مخرب‌ترین سوخت فسیلی برای تولید گازهای گلخانه‌ای است.

شهر کاتوویتسا، به‌همین‌خاطر، از آلوده‌ترین شهرهای این کشور است.

دولت لهستان امیدوار است کاتوویتسا تبدیل به نمادی از تغییر شود: شهری که آسمانش سیاه بود، دوباره رنگ آبی و نور خورشید را مرتب ببیند و هم‌زمان زندگی بر زمین برای انسان و دیگر موجودات زنده، پایدار و ممتد شده باشد.

پس از اجلاس مجمع اقلیمی سازمان ملل در شهر پاریس که به پیمان پاریس منجر شد، این مهم‌ترین اجلاس این مجمع است. دستورا جرایی کاتوویتسا، می‌تواند تنها راه نجات موجود بشر از انقراض باشد.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More