شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

متیس: آمریکا کره‌ شمالی هسته‌ای را نمی‌پذیرد

 

جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا روز شنبه ۶ آبان، ضمن هشدار نسبت به توسعه سریع برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی بدون مقاوم سازی‌ و ایمن سازی‌های امنیتی متناسب ، گفت که او تصور نمی‌کند که ایالات متحده آمریکا، کره‌شمالی هسته‌ای را بپذیرد.

سفر یک هفته‌ای متیس به آسیا، نشان دهنده تاکید آمریکا بر ترجیح دادن زبان دیپلماسی است. این پیامی است که پس از مذاکرات روز جمعه‌ سران ارشد نظامی، در سئول و منطقه پر تنش مرزی با کره‌شمالی از سوی متیس ارسال می‌شود.

با این حال، او به پیونگ یانگ هشدار داد که ارتش آن کشور رقیبی برای آمریکا و کره‌ جنوبی نخواهد بود و دیپلماسی با پشتوانه نیروی نظامی موثرتر است.

متیس گفت: « اشتباه نکنید، هر حمله‌ای به ایالات متحده و یا متحدان ما با شکست روبرو خواهد شد و هرگونه استفاده از سلاح هسته‌ای توسط کره‌شمالی، با پاسخ نظامی عظیمی روبرو خواهد شد.»

سانگ یانگ مو، همتای متیس در کره‌ جنوبی، ایده استقرار سلاح‌های اتمی در شبه جزیره کره را در پاسخ به رفتارهای کره شمالی رد کرد و افزود که اتحاد آمریکا و کره جنوبی، توانایی پاسخگویی به هر گونه تحرکی را دارند، حتی حمله‌ای هسته‌ای از سوی کره‌شمالی.

تنش موجود میان کره شمالی و ایالات متحده آمریکا، پس از آزمایشات هسته‌ای و موشکی پیونگ یانگ و افزایش رجزخوانی‌های میان کیم جونگ اون ، رهبر کره‌شمالی و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در طی ماه‌های گذشته رو به افزایش گذاشته است.

سازمان سیا، گفته است که کره‌شمالی تنها چند ماه با دستیابی به توانایی حمله هسته‌ای به ایالات متحده آمریکا فاصله دارد.

متیس افزود که رفتارهای کیم جونگ اون، جایی برای پذیرفتن شرایط هسته‌ای کره‌شمالی باقی نگذاشته است. او در یک کنفرانس خبری گفت که: « تصور شرایطی که آمریکا بتواند کره شمالی را به عنوان قدرتی هسته‌ای به رسمیت بشناسد، برای من غیرممکن است.»

دونالد ترامپ که پیش از این کره شمالی را به نابودی کامل تهدید کرده بود، هفته‌ی آینده، برای اولین بار بعنوان رئیس جمهور ایالات متحده به آسیا سفر خواهد کرد. او در این سفر با مون‌جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی نیز دیداری خواهد داشت.

مون جائه این، پس از گفتگوی روز جمعه‌ی خود با متیس گفت که حضور قدرتمند نیروهای استراتژیک آمریکا در منطقه، از جمله پرواز بمب‌افکن‌های آمریکایی بر فراز شبه جزیره کره، در جلوگیری از تهدیدهای کره‌شمالی موثر بوده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More