شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در ادامه صلح یمن

مبادله اسامی ۱۵ هزار زندانی طرفین درگیر در یمن

 

سازمان ملل از طرفین درگیر در جنگ یمن از جمله نمایندگان حوثی‌ها و دولت یمن خواسته است که هر دو طرف نیروهای نظامی خودشان را از بندر حدیده در غرب این کشور خارج کنند.

طرف‌های حاضر در مذاکرات صلح در استکهلم مشغول بحث در این باره هستند اما هنوز به تصمیم مشخصی نرسیده‌اند. بندر حدیده برای هر دو طرف اهمیت استراتژیک زیادی دارد.

به گزارش رویترز،   در ادامه صلح یمن، امروز سه‌شنبه ۲۰ آذر در استکهلم، فهرستی از ۱۵هزار زندانی که قرار است میان طرف‌ها‌ی درگیر مبادله شوند، ارائه شد.

بر اساس این گزارش، توافق شبه نظامیان حوثی با دولت یمن بر سر خروج نیروها از بندر حدیده می‌تواند جان میلیون‌ها نفر را نجات دهد.

ماه نوامبر گذشته، یکی از خونین‌ترین ماه‌ها در جنگ چهار ساله یمن بوده است. در گزارش تازه‌ای که امروز سه‌شنبه۲۰ آذرماه، از سوی سازمان ای.سی.ال.ای.دی (The Armed Conflict Location and Event Data ) منتشر شد آمده که ابتدای سال جاری میلادی، دست‌کم ۲۸هزار و ۱۱۵ نفر در درگیری‌های نظامی یمن کشته شده‌اند. به گزارش این سازمان، این رقم در مقایسه با سال پیش ۶۸ درصد رشد داشته است.

مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، روز پنجشنبه گذشته ۱۵ آذر، گفته بود طرفین پذیرفته‌اند که اسرای جنگی خود را مبادله کنند.

در گزارش دیگری در  ارتباط با تبادل اسرا، رویترز امروز به نقل از یک مقام ارشد در «صلیب سرخ جهانی» از ژنو خبر داد که این مبادله زندانیان ممکن است که چندین هفته طول بکشد.

مذاکرات صلح یمن، به میانجیگری سازمان ملل، از روز پنجشنبه ششم دسامبر در شهر کوچکی در شمال استکهلم آغاز شده است. علاوه بر تبادل زندانیان، بازگشایی فرودگاه صنعا و توافقی جامع بر سر آتش‌بس هم در دستور کار این دور از مذاکرات بوده است.

در آخرین دور مذاکرات صلح یمن که در سال ۲۰۱۶ برگزار شد؛ طرفین پس از ۱۰۶ روز گفت‌وگو در نهایت به هیچ نتیجه مشخصی نرسیدند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More