شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
مایک پومپئو:

پمپئو: آمریکا شدیدترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران اعمال خواهد کرد

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، طی یک سخنرانی درباره استراتژی جدید ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی گفت که واشنگتن شدیدترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران اعمال خواهد کرد طوری که مقامات تهران فرصت اندیشیدن به چیز دیگری را نداشته باشند. 

پمپئو در آغاز سخنان خود، با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، گفت که آن کشور مشارکت در برجام را به دو دلیل خاتمه داده است، خاتمه‌دادن به ادامه تهدید امنیت آمریکا و پایان دادن به ثروت‌اندوزی ایران.

او افزود که دیگر پرتاپ موشک به‌سمت ریاض و همچنین اسراییل پایان یافته است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه با اشاره به این‌که «برجام به‌دلیل ضعف‌هایش جهان را خطر انداخته است»، تصریح کرد: «ایران با نیت بد وارد برجام شده است و همچنان به دروغ های خود ادامه می‌دهد».

او با بیان این‌که برجام کاستی‌های دیگری نیز داشته و پایه‌های مستند و کافی نداشته است، اضافه کرد: «برجام به رژیم ایران این امکان را دارد تا اقتصاد آن کشور دوباره جان بگیرد و از این پول، برای پرکردن جیب سپاه، حزب‌الله و ... استفاده کند».

وزیر خارجه جدید آمریکا همچنین تأکید کرد که قاسم سلیمانی با پول خون، درحال بازی در منطقه است.

او با اشاره به تحرکات ایران در منطقه پس از برجام، گفت: «آیا اکنون که لبنان به خانه امن‌تری برای حزب‌الله تبدیل شده، درگیری‌های خاورمیانه بیشتر قابل کنترل است؟ سپاه پاسداران هزاران رزمنده به سوریه اعزام کرده است تا این کشور را به یک زمین کشتار ۷۱هزار مایل مربعی تبدیل کند».

پمپئو افزود که در عراق نیز ایران از گروه‌های شبه‌نظامی برای رخنه به نیروهای ضدامنیتی استفاده می‌کند و تمام این موارد به‌دلیل برجام است.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که پس از برجام، امروز نیروی قدس در قلب اروپا، عملیات ترور انجام می‌دهد و به گروگان‌گیری آمریکایی‌ها ادامه می‌دهد.

او گفت مردم آمریکا باید بدانند که ما دنبال آزادی شهروندان آمریکایی هستیم و ایران در طول تعهدش به برجام، بزرگ‌ترین حامی تروریسم بوده است.

پمپئو  سیاست‌های ایران را بعد از ۱۱ سپتامبر، پناهگاهی برای القاعده دانست و افزود: «آیا ظریف و خامنه‌ای مسؤول جان‌های گرفته‌شده در خاورمیانه نیستند؟»

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به ادامه‌ بی‌ثبات‌سازی در منطقه ازسوی ایران و شلیک موشک‌هایی ازسوی این کشور به‌سمت جولان، اضافه کرد که برجام به بلندپروازی‌های ایران همچنین کوشش‌های آن برای دست‌یابی به سلاح‌های هسته‌ای، خاتمه نداده است.

او تأکید کرد که آمریکا همکاری با هم‌پیمانان خود را ادامه خواهد داد و به‌دنبال این هستیم که ایران هیچ‌راهی برای دنبال‌کردن سیاست‌های خود نداشته باشد.

پمپئو گفت که آمریکا به‌عنوان اولین قدم، وضع شدیدترین تحریم‌های اقتصادی را دنبال خواهد کرد و تمام تحریم‌های ایران، برخواهد گشت.

او افزود که در هفته‌های گذشته، تحریم‌هایی علیه سپاه و حزب‌الله وضع شده است که این تازه اول راه است و در آینده، شدت تحریم‌ها بیشتر خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا گفت که ایران دو انتخاب دارد، یا به جنگ ادامه دهد و یا اقتصاد خود را تقویت کند و نمی‌تواند هم‌زمان هر دو را دنبال کند.

او افزود که ما جلوی هرگونه فعالیت سایبری و ناامن‌سازی‌های ایران ایستادگی خواهیم کرد و سیاست ما تغییر رژیم نیست، اما مقابل سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده ایران خواهیم ایستاد.

وزیر خارجه جدید آمریکا در ادامه سخنان خود، تأکید کرد که آمریکا از مردم ایران حمایت می‌کند و افزود: «ایران باید به حقوق شهروندان خود احترام بگذارد».

پمپئو گفت که ریال در حال سقوط است و بیکاری در ایران به ۲۵ درصد رسیده و فساد در سطوح بالا، مشکلات را پیچیده‌تر کرده است. او تظاهرات و اعتراض‌های زمستان گذشته را نشانه‌ای از ناراحتی مردم از رژیم دانست و افزود: «وحشت‌زدگی آن رژیم را از اعتراضات ایرانیان علیه حجاب اجباری دیدم».

او با بیان این‌که رژیم جمهوری اسلامی ایران باید در آیینه به خود نگاه بیندازد، اضافه کرد که امیدوار است رژیم به‌جای سرکوب مردم، به خواسته‌های آن‌ها توجه کند.

وزیر خارجه آمریکا گفت همان‌طور که ترامپ گفته است، می‌توان مذاکره جدیدی را درخصوص برجام دنبال کرد. او افزود: «ما می‌خواهیم مطمئن شویم که ایران هرگز به هدف‌های هسته‌ای خود دست پیدا نمی‌کند».

 

شرط‌‌های آمریکا برای برقراری برجام جدید با ایران 

پمپئو در ادامه، با ذکر شرط‌های آمریکا برای برقراری توافقی جدید با ایران، گفت که ایران باید تمام جزئیات برنامه‌های هسته‌ای و نظامی خود را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای قرار دهد و همچنین باید غنی‌سازی را متوقف کند و هرگز نباید دنبال آن باشد. او همچنین تأکید کرد که ایران باید به آژانس امکان دسترسی به تمامی اماکن نظامی و هسته‌ای خود در سراسر کشور را مهیا سازد.

وزیر خارجه آمریکا افزود که ایران همچنین باید تمام شهروندان آمریکا و دیگر شهروندان ناپدیدشده در ایران را آزاد کند و به حمایت خود از حزب‌الله و دیگر گروه‌ها پایان دهد. او تأکید کرد که ایران باید به حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی در عراق و همچنین دخالت در دیگر کشورها نیز پایان دهد.

پمپئو گفت که ایران باید از پناه‌دادن به القاعده و همچنین حمایت از گروه‌های تروریستی در افغانستان و همچنین سیاست‌های تهدیدآمیز خود نسبت‌به کشورهای همسایه ازجمله عربستان سعودی و اسراییل دست بردارد.

پمپئو با بیان این‌که «درصورت تغییر بنیادین، آمریکا آماده برقراری رابطه با ایران است»، تأکید کرد که آمریکا آماده است تا تمامی تحریم‌ها علیه ایران را بردارد، اما به شرط انجام خواسته‌های آمریکا ازسوی ایران.

وزیر خارجه آمریکا گفت برجامی که ازسوی دولت ترامپ تصویب خواهد شد، برخلاف برجام دولت قبلی، از حمایت اکثریت مردم آمریکا برخوردار خواهد بود.

او افزود: «ما از هر کشوری که خواهان توقف برنامه‌ هسته‌ای خود است، استقبال می‌کنیم. باید به‌خاطر داشته باشیم که ما خواهان اجماع جهانی پیش از برجام هستیم».

پمپئو در ادامه تأکید کرد که آمریکا از ایران چیزی جز رفتار مطابق قوانین بین‌المللی و همچنین توقف برنامه هسته‌ای آن کشور، نمی‌خواهد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «می‌دانیم که اروپا دنبال حفظ برجام است؛ اما باید این سؤال را بپرسیم که انقلاب چه فایده‌ای برای مردم ایران داشته است، جز مرگ و فساد و فقر؟»

او افزود که نسل جوان ایران، زیر فشار افسرده شده‌اند و آن‌ها خواهان پیشرفت‌اند.

پمپئو با اشاره به این‌که رژیم ایران برای دو نسل خرابی و ویرانی به‌بار آورده، تأکید کرد که دولت ترامپ آماده است بر سر امنیت و نیک‌بختی مذاکره کند. او گفت: «چشم و گوش ما باز است و برخلاف دولت قبلی، دنبال آنیم که منافع برجام جدید به مردم برسد و نه به رژیم».

وزیر خارجه آمریکا در پایان گفت که در همبستگی کامل با قربانیان رژیم ایران، اعلام می‌کند که «مردم ایران می‌خواهند کشور خودشان را پس بگیرند».

او افزود: «اکنون آمریکا مفتخر است که راه جدیدی را دنبال می‌کند».

 

 

 

۱۲ شرط اولیه آمریکا برای برجام جدید

 

۱) ایران باید تمام جزئیات برنامه‌های هسته‌ای پیشین خود و ابعاد نظامی آن را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد و برای همیشه این فعالیت را ترک کند، به‌گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد.

۲) ایران باید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند و هرگز نباید درپی بازفرآوری پلوتونیوم باشد. این شامل تعطیلی راکتور آب سنگین نیز می‌شود.

۳) ایران باید به بازرسان آژانس امکان دسترسی و بازدید بدون قید و شرط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تمامی اماکن هسته‌ای و نظامی خود در سراسر کشور را مهیا کند.

۴) ایران باید به توسعه موشک‌های بالستیک پایان داده و همچنین آزمایش و توسعه موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را متوقف کند.

۵) ایران باید تمام شهروندان آمریکا و شهروندان کشورهای دیگر را که به اتهامات واهی در بند هستند و یا در ایران ناپدید شده‌اند، آزاد کند.

۶) ایران باید به حمایت گروه‌های تروریستی در خاورمیانه، ازجمله حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی، پایان بدهد.

۷) ایران باید به حاکمیت ملی عراق احترام بگذارد و مانع از خلع سلاح تشکل‌های ستیزه‌جوی شبه‌نظامی شیعه در عراق نشود.

۸) ایران باید به حمایت نظامی خود از حوثی‌های یمن پایان دهد و برای استقرار صلح سیاسی و پایدار در این کشور تلاش کند.

۹) ایران باید تمامی نیروهای تحت فرماندهی خود را از سوریه خارج کند.

۱۰) ایران باید دست از حمایت طالبان و همچنین سایر گروه‌های تروریستی در افغانستان و منطقه بردارد و همچنین پناه‌دادن به القاعده را متوقف کند.

۱۱) ایران باید حمایت نیروی قدس سپاه پاسداران از گروه‌های تروریستی و شرکای شبه‌نظامی آن‌ها را متوقف کند.

۱۲) ایران باید از رفتارهای تهدیدآمیز علیه کشورهای همسایه که بسیاری از آن‌ها متحدان آمریکا هستند، دست بردارد که این شامل تهدید به نابودی اسراییل و همچنین شلیک موشک به‌سوی عربستان سعودی و امارات نیز می‌شود. همچنین ایران باید از تهدید حمل‌ونقل بین‌المللی و حملات سایبری نیز دست بردارد.

 

بخش پرسش و پاسخ

پمپئو پس از پایان سخنرانی، در بخش پرسش و پاسخ جلسه، با اشاره به نگرانی و ترس مشترک تعدادی از کشورهای جهان درخصوص سیاست‌های ایران در حال حاضر، گفت که آمریکا قصد دارد به صلحی دیپلماتیک دست یابد و تمرکزش بر اروپاست.

او تأکید کرد که سعی آمریکا بر این است که جوابگوی نگرانی‌های کشورهای مختلف جهان از سیاست‌های ایران باشد و افزود: «برجام کوتاهی‌هایی دارد و باید درست شود و تقاضای ما از ایران این است که دست از برنامه و سیاست‌هایش بردارد».

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که ثروت‌اندوزی قاسم سلیمانی ادامه یابد و این اقدامات به خاورمیانه و بخش‌های مختلف جهان آسیب رسانده است».

او تأکید کرد که آمریکا به‌دنبال تقلیل توان ایران برای بلند‌پروازی هسته‌ای است، تا حکومت آن کشور دست از سیاست‌های مخرب خود بردارد.

پمپئو درنهایت، افزود: «برخی از تحریم‌ها دوباره برگشته‌اند. ما از کانال‌های دیپلماتیک و تجاری داریم تلاش کنیم؛ ولی در نهایت ایرانی‌ها باید انتخاب کنند که آیا رهبری فعلی را می‌خواهند یا نه».

 

گفتگو با محمد منظرپور، حسین رسام، علیرضا نامور حقیقی، مهران براتی، نادر اسکویی، رضا تقی‌زاده، و نیلوفر پورابراهیم درباره سخنان مایک پومپئو و استراتژی جدید ایالات متحده در قبال ایران
گفتگو با مهران بیاتی درباره سخنان مایک پومپئو و استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران
گفتگو با علیرضا نامور حقیقی درباره سخنان وزیرخارجه آمریکا و استراتژی جدید واشنگتن در قبال ایران
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More