شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مایک پمپئو: آمریکا معافیت‌ از تحریم در مورد پروژه‌های مرتبط با توافق هسته‌ای ایران را دیگر تمدید نمی‌کند

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که کلیه معافیت‌های باقیمانده از تحریم برای پروژه‌های مرتبط با توافق هسته‌ای ایران تا ۶۰ روز دیگر به پایان خواهد رسید.

پمپئو در این بیانیه نوشت: «امروز پایان معافیت تحریم‌ کلیه پروژه‌های مرتبط با برجام (توافق هسته‌ای ایران) در ایران را اعلام می‌کنم.»

 بر اساس این بیانیه، لغو معافیت‌ها راکتور اراک، تامین اورانیوم غنی شده برای راکتور تحقیقاتی تهران و صادرات ضایعات سوخت رآکتورهای تحقیقاتی ایران را شامل می شود.

این بیانیه افزود: «معافیت از تحریم برای این فعالیت‌ها پس از یک دوره ۶۰ روزه به پایان خواهد رسید تا اشخاصی که در این فعالیت‌ها مشغول هستند بتوانند کار خود را متوقف کنند.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین به تحریم مجید آقایی و امجد سازگار، دو نفر از سران برنامه غنی‌سازی هسته‌ای ایران، اشاره کرد و گفت این دو نفر در فعالیت‌هایی شرکت داشته‌اند که می‌تواند خطر کمک به توسعه سلاح‌های کشتار جمعی را در برداشته باشد.

طبق این بیانیه، سازگار، که یکی از مدیران سازمان انرژی اتمی ایران است، در سال ۲۰۱۹ مدیریت و نظارت بر نصب سانتریفیوژهای سایت غنی‌سازی هسته‌ای فردو را به عهده داشت و از طریق این فعالیت‌ها «به عملکرد تحریک‌آمیز و بی‌ثبات کننده ایران در توسعه توانایی‌های هسته‌ای کمک کرده است.»

به گفته وزیر خارجه آمریکا، آقایی نیز که از دیگر مدیران سازمان انرژی اتمی است در توسعه فعالیت‌های مربوط به سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم ایران شرکت داشته است.  

در قسمت دیگر بیانیه پمپئو آمده است: «رژیم ایران با توسعه فعالیت‌های حساس مرتبط با توسعه تسلیحات، به ماجراجویی هسته‌ای خود ادامه داده است. این فعالیت‌ها غیرقابل قبول هستند و در نتیجه من نمی‌توانم تمدید معافیت‌ها را برای فعالیت‌های مرتبط با برجام توجیه کنم. باج‌گیری‌های هسته‌ای رژیم، افزایش فشارها بر ایران را به همراه داشته و رژیم را بیش از پیش در جامعه بین‌المللی منزوی می‌کند. علاوه بر آن، کارکنان صنعت هسته‌ای ایران باید انتخاب کنند: برای سازمان‌های گسترش تسلیحاتی ایران کار کنند و خطر تحریم شدن را بپذیرند یا اینکه در عرصه‌هایی غیر از عرصه گسترش تسلیحات، از مهارت‌های خود به نفع مردم ایران استفاده کنند.»

پمپئو با اشاره به پایان معافیت‌های مرتبط با برجام عنوان کرد که آمریکا معافیت مرتبط با فعالیت‌های در حال انجام در واحد اول نیروگاه هسته‌ای بوشهر را ۹۰ روز تمدید می‌کند تا کارها با ایمنی به پایان برسد.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد آمریکا از نزدیک کلیه تحولات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را دنبال خواهد کرد و می‌تواند در هر زمانی لغو این معافیت‌ها را تغییر دهد.  

پمپئو نوشت: «رژیمی که همین چند روز قبل [علیه اسرائیل] «راه حل نهایی» ارائه داد و به طور مدوام تهدید می‌کرد که اسرائیل را از نقشه حذف می‌کند نباید به سلاح اتمی دست پیدا کند.»  

وزیر خارجه آمریکا از محکومیت گسترده مواضع یهودی‌ستیزانه اخیر جمهوری اسلامی قدردانی کرد و گفت: «گفتمان ناخوشایند رژیم تنها عزم جامعه جهانی را بر مقابله با تهدیدهای آن راسخ‌تر می‌کند.»

دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در سال ۲۰۱۸ به صورت یک طرفه از قرارداد هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی خارج شد و تحریم‌های واشنگتن را علیه جمهوری اسلامی بازگرداند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More