شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

لحظه‌به‌لحظه با همه‌پرسی کاتالونیا؛ دست‌کم ۴۶۰ زخمی درپی درگیری پلیس با طرفداران همه‌پرسی

 

همه‌پرسی‌ «استقلال» ایالت خودمختار کاتالونیا در شمال‌شرقی‌ کشور اسپانیا، از ساعت ۹ صبح به‌وقت محلی (۱۰ و نیم صبح به‌وقت تهران) آغاز شد.

براساس گزارش‌ها، ۵میلیون و ۳۴۳هزار و ۳۵۸ نفر واجد شرایط شرکت در این همه‌پرسی در سراسر کاتالونیا وجود دارند که می‌توانند در این رأی‌گیری شرکت کنند.

لحظه‌به‌لحظه با همه‌پرسی کاتالونیا؛ رأی‌گیری آغاز شد

 

دولت محلی این ایالت ۷میلیون و ۵۲۳ هزار نفری، از ماه ژوئیه (تیرماه)، فراخوان این همه‌پرسی را داده بود و در ششم سپتامبر (۱۵ شهریورماه)، زمان همه‌پرسی استقلال کاتالونیا از اسپانیا، برای اول اکتبر ۲۰۱۷ ، قطعی شد.

کاتالان‌ها که سال‌هاست برای استقلال از اسپانیا تلاش می‌کنند، دارای فرهنگ و زبان خاص خود هستند و ایالت کاتالونیا در اسپانیا، تا حد زیادی خودمختار است؛ اما براساس قانون‌اساسی اسپانیا، جدایی این ایالت از اسپانیا، به‌عنوان یک کشور مستقل، غیرقانونی است. 

پلیس به دستور دولت مرکزی، موظف شده است که به دستور دادگاه قانون اساسی اسپانیا، مانع‌از بازشدن شعبه‌ها و رأی‌گیری شود؛ اما نیروهای پلیس تنها وارد چندین شعبه شده و گزارش داده‌ا‌ند که صندوق‌ها، آماده‌ی رأی‌گیری هستند.

حامیان همه‌‌پرسی کاتالونیا، خواهان الزام‌آور بودن آن هستند، اما مخالفان معتقدند که این همه‌پرسی‌ براساس قانون‌اساسی اسپانیا، غیرقانونی است. دادگاه قانون‌اساسی اسپانیا، هفتم سپتامبر (۱۶ شهریور) این همه‌پرسی را معلق کرد. در مقابل، حکومت کاتالونیا اعلام کرد که حکم دادگاه برای کاتالونیا معتبر نیست و همه‌پرسی برگزار خواهد شد.

با وجود توقیف بیش‌از ۹میلیون برگه رأی و بازداشت تعدادی‌از سازمان‌دهندگان همه‌پرسی، پیش از آغاز رأی‌گیری در روز اول اکتبر (۹ مهرماه)، مقامات دولت محلیکاتالونیا ابراز امیدواری کرده‌اند که تعداد زیادی از رأی‌دهندگان بتوانند رأی خود را به صندوق بیندازند.

 

۱۴:۳۰

حمله‌ی پلیس اسپانیا به یک شعبه‌ی رأی‌گیری همه‌پرسی در کاتالونیا

 

مأموران پلیس ضدشورش اسپانیا، به‌قصد جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی در کاتالونیا، وارد چندین حوزه‌ی رأی‌گیری شده و در بعضی موارد با رأی‌دهندگان درگیر شده‌اند. پلیس در شهر بارسلون نیز به‌سمت تظاهرکنندگان طرفدار استقلال، گلوله‌های پلاستیکی شلیک کرده‌ است.

نهادهای امدادرسان در کاتالونیا، از مجروح شدن دست‌کم ۳۸ نفر در  این درگیری‌ها خبر داده‌اند. به اغلب این افراد تنها جراحات جزئی وارد شده و تنها سه‌نفر از آنها دچار جراحت جدی شده‌اند.

 

 

۱۴:۵۶

کارلس پوجدمون، رئیس دولت محلی کاتالونیا، در حوزه‌ی رأی‌گیری برای همه‌پرسی

 

کارلس پوجدمون (Carles Puigdemont)، رئیس دولت محلی کاتالونیا، مقامات اسپانیا را به  استفاده از خشونت «ناعادلانه، بی‌تناسب و غیرمسؤولانه» در سرکوب رفراندوم استقلال کاتالونیا متهم کرد. او گفت که این خشونت، نه‌تنها قادر به سرکوب تمایل کاتالان‌ها به شرکت در همه‌پرسی نشده، بلکه امروز به رفع تمام شک و تردیدهای موجود در مورد لزوم همه‌پرسی که ما باید برطرفشان می‌کردیم نیز کمک کرده است.   

 

پوجدمون که یکی‌از نخستین افرادی بود که رأی خود را به صندوق انداخت،  به خبرنگاران گفت که باتوم‌ها، گلوله‌های پلاستیکی و خشونتی که پلیس اسپانیا برای جلوگیری از برگزاری رأی‌گیری برای  این همه‌پرسی‌ که مقامات اسپانیا آن را غیرقانونی می‌دانند، «تصویر بیرونی وحشتناکی» را از اسپانیا به نمایش می‌گذارد.

 

۱۸:۳۰

وزارت بهداشت کاتالونیا اعلام کرد که روز یک‌شنبه درپی تلاش پلیس اسپانیا برای جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا از اسپانیا، ۳۳۷ نفر درپی درگیری با نیروهای پلیس، مجروح شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند.  

یک حساب توئیتری نزدیک‌به حامیان استقلال کاتالونیا، ویدئویی از درگیری پلیس با آتش‌نشانانی که در تلاش برای محافظت از مردم هستند، منتشر کرده است.

 

 

۱۸:۴۸

به گفته‌ی آدا کولاو، شهردار بارسلون، روز یک‌شنبه، درپی درگیری پلیس ضدشورش با مردمی که در نقاط مختلف منطقه‌ی کاتالونیا برای حمایت از همه‌پرسی استقلال آن منطقه از اسپانیا تجمع کرده بودند، بیش‌از ۴۶۰ نفر زخمی شده‌اند.

کولاو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «من به‌عنوان شهردار بارسلون، تقاضا می‌کنم که برخوردهای پلیس با مردم بی‌دفاع، فوراً متوقف شود».

شهردار بارسلون، صبح امروز، ماریانا راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا را به بزدلی متهم کرده و گفته بود که او شهر را از مأموران پلیس پر کرده است.

مسؤولان خدمات درمانی کاتالونیا نیز در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرده‌اند که تاکنون در این درگیری‌ها، ۴۶۵ نفر مجروح شده‌اند که وضعیت دو نفر از آن‌ها در بیمارستان، وخیم است.  

 

 

۱۹:۳۵

وزارت کشور اسپانیا اعلام کرد که پلیس اسپانیا تا ساعت ۱۵ بعدازظهر روز یک‌شنبه، ۹۲ حوزه‌ی رأی‌گیری را در منطقه‌ی کاتالونیا، تعطیل کرده است.

وزارت کشور، پس از درگیری‌های میان پلیس و رأی‌دهندگان که به مجروح‌شدن ۱۲ افسر پلیس منجر شد، این خبر را اعلام کرد.

بنابر اعلام وزارت کشور، در جریان تلاش ده‌هاهزار نفر از مردم کاتالان برای شرکت در همه‌پرسی‌ای که دولت مرکزی آن را غیرقانونی اعلام کرده است، سه‌نفر، ازجمله یک دختر جوان، به جرم نافرمانی و حمله به پلیس دستگیر شده‌اند.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More