شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

لبنان و اسرائیل در آستانه مذاکرات «تاریخی» درباره اختلافات دریایی دو کشور 

 

لبنان و اسرائیل، دو کشوری که به طور رسمی همچنان در حال مخاصمه به سر می‌برند، از روز چهارشنبه مذاکراتی را درباره اختلاف بر سر مرز دریایی مشترک آغاز می‌کنند.

این مذاکرات با میانجیگری آمریکا و پس از سه سال تلاش فشرده دیپلماتیک واشینگتن صورت می‌گیرد.

این مذاکرات همچنین پس از توافق عادی‌سازی روابط اسرائیل با دو کشور عربی، امارات و بحرین، صورت می‌گیرد که در آنها نیز آمریکا نقشی موثر داشت.

مذاکرات روز چهارشنبه قرار است در جنوب لبنان و در مقر یونیفل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان) برگزار شود.

نیروهای یونیفل پس از خروج اسرائیل از جنوب لبنان در سال ۲۰۰، بر مناطق مورد مناقشه در مرز زمینی دو کشور نظارت می‌کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه در لبنان گزارش داده که مذاکرات روز چهارشنبه در مقر یونیفیل خواهد بود و یک میانجی این گفت‌وگوها را به پیش خواهد برد.

از سوی دیگر، یووال استاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل، تاکید کرد که انتظارات از نشست چهارشنبه باید واقع‌گرایانه باشد.

استاینیتز در توییترش نوشت: «ما درباره مذاکرات صلح و عادی‌سازی روابط صحبت نمی‌کنیم؛ بیشتر تلاشی است برای حل اختلافات فنی و اقتصادی که توسعه منابع طبیعی دریایی را به مدت ده سال به تاخیر انداخته است.»

با این حال، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، تصمیم برای ادامه دادن این مذاکرات را «تاریخی» توصیف کرد و گفت واشنگتن بی‌صبرانه منتظر است که در مذاکراتی جداگانه، دو کشور اختلافات درباره مرز زمینی را نیز حل کنند.

اختلافات مرز دریایی اسرائیل و لبنان بر سر آب‌هایی است که از نظر وجود احتمالی ذخایر گازی در آن دارای اهمیت است.

مذاکرات دو کشور حدود یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که آمریکا دور جدیدی از فشارها بر گروه حزب‌الله را که مورد حمایت ایران است و همچنین متحدش، جنبش امل، آغاز کرد.

گروه حزب‌الله که در سال ۲۰۰۶ به مدت پنج هفته با اسرائیل در جنگ بود، اعلام کرده مذاکرات روز چهارشنبه به معنی صلح میان دو کشور نیست. 

تاکنون اختلافات درباره مرز دریایی میان دو کشور اکتشافات نفت و گاز در نزدیکی خط مرزی مورد مناقشه را به تاخیر انداخته است.

با این حال، به نوشته رویترز، این مذاکرات دستاورد چندان بزرگی برای اسرائیل که پیشتر استخراج گاز از میدان‌های گازی دریایی وسیع را آغاز کرده، محسوب نمی‌شود.

اما این مذاکرات برای لبنان که هنوز ذخایری را در آب‌های خود پیدا نکرده، مسئله‌ای حیاتی است.

لبنان که اکنون با شدیدترین بحران مالی خود پس از پایان جنگ داخلی این کشور مواجه است، نیازمند کمک‌های خارجی است.

بحران مالی لبنان که با شیوع کرونا و همچنین انفجار اخیر بندر بیروت وخیم‌تر شد، موجب افت زیاد ارزش پول ملی این کشور شده است.

در این شرایط که نیروهای سیاسی در تلاش برای تشکیل یک دولت جدید در جهت حل بحران‌های جاری کشور هستند، برخی از سیاستمداران لبنانی درباره ساختار تیم مذاکره‌کننده این کشور در مذاکرات با اسرائیل با یکدیگر اختلاف داشتند.

کابینه نخست وزیر لبنان از این که در این زمینه از سوی دفتر ریاست جمهوری مطلع نشده بود، انتقاد کرد.

آمریکا، بریتانیا و آلمان گروه حزب‌الله لبنان را به تمامی یک گروه تروریستی می‌شناسند؛ اتحادیه اروپا نیز شاخه نظامی این گروه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More