شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

لاوروف در دوحه: بحران قطر و همسایگانش باید ازطریق مذاکره حل شود

 

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه‌ی روسیه، در آخرین مرحله از سفرش به کشورهای عربی خلیج فارس،  امروز چهارشنبه هشتم شهریورماه، وارد دوحه شد و پس از دیدار با شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر، در یک نشست خبری مشترک با محمد بن‌عبدالرحمن، همتای قطری خود، شرکت کرد.

به گزارش شبکه‌ی الجزیره، لاوروف در این نشست تأکید کرد که بحران قطر و چهار کشور عربی (مصر، عربستان، امارات و بحرین) باید از طریق گفت‌‌وگو حل‌وفصل شود.    

الجزیره گزارش داد که امیر قطر و لاوروف در دیدار امروز خود، درباره‌ی روابط و همکاری میان مسکو و دوحه، مسائل مربوط به دو کشور و آخرین تحولات بحران قطر و همسایگانش، و نیز پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی آن، گفت‌وگو کردند.

وزیر خارجه‌ی روسیه در نشست خبری، بر حمایت کشورش از میانجی‌گری کویت برای حل بحران، تأکید کرد. او پیشنهاد کرد که بحران کنونی، ازطریق نوعی توافق در چارچوب شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس، حل‌وفصل شود. لاوروف گفت: «ما در این بحران، میانجی‌گری نمی‌کنیم؛ اما از فعالیت‌های کویت در این زمینه، حمایت می‌کنیم؛ راه حل مناسب، حل این بحران در چارچوب شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس است».

او همچنین اعلام کرد که در اوایل ماه سپتامبر، به عربستان سعودی و اردن سفر خواهد کرد. وزیر خارجه‌ی روسیه، سفر خود را از کویت آغاز کرد و سپس به امارات رفت.  

از سوی دیگر، شیخ محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه‌ی قطر، بر آمادگی کشور برای گفت‌وگوی بدون قید وشرط با عربستان و متحدانش تأکید کرد.

او گفت که هدف قطر از برگزاری هرگونه نشستی با کشورهای متخاصم، رفع «محاصره» و حل بحران است.

چهار کشور عربی (مصر، عربستان، بحرین و امارت) در پنجم ژوئن (۱۵ خردادماه)، پس‌از متهم‌کردن قطر به حمایت از «تروریسم»، روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با دوحه قطع کردند. قطر این اتهام را رد کرده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More