شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

قطر یک روز پیش از پایان فرصت؛ برای پیامدهای بحران آماده‌ایم

 

محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه‌ی قطر، روز شنبه دهم تیرماه گفت که کشورش هیچ نگرانی از پایان فرصت ۱۰روزه از سوی چهار کشور عربی ندارد و دوحه برای پیامدهای این بحران آماده است.

به گزارش شبکه الجزیره، وزیر خارجه‌ی قطر که در رم پایتخت ایتالیا به سر می‌برد، در یک کنفرانس خبری اظهار داشت:« اقدامات صورت گرفته از سوی کشورهای محاصره کننده، مجازات جمعی است و قوانین بین‌الملل را نقض می‌کند».

قطر کشورهای عربی قطع کننده روابط با خود را «کشورهای محاصره کننده» می‌خواند.

وزیر خارجه‌ی قطر‌ گفت:«درخواست‌های طوری از سوی چهار کشور عربی تدوین شده است که دولت قطر نمی‌تواند آنها را بپذیرد.»

وی در عین حال اظهار داشت که در صورت فراهم شدن شرایط، قطر آماده گفت‌وگو با کشورهای عربی است . دوحه پیشتر گفته بود تنها در صورت برطرف شدن تحریم ها، حاضر به گفت‌وگو است.

وزیر خارجه‌ی قطر درباره روابط دوحه و تهران گفت :« ایران یک کشور همسایه برای قطر و دیگر کشورهای عربی است، ما با ایران هم مرز و در میدان‌های گازی شریک هستیم. روابط ما باید بر اساس احترام  و عدم دخالت در امور داخلی باشد. این تصمیم همه کشوهای عربی شورای همکاری خلیج فارس است و نه تنها قطر».

آل‌ثانی درباره درخواست بستن شبکه الجزیره از سوی چهار کشور عربی گفت:« شبكه الجزیره پیشگام رسانه‌های عربی است و قطر به آن افتخار می کند، در زمانی این شبکه شروع به کار کرد که هیچ کشور عربی منطقه آزادی بیان نداشته‌اند».

کشورهای عربستان و همپیمانان آن هفته پیش، فهرستی از درخواست های خود را که شامل ۱۳ شرط است، به قطر ارسال کردند. فرصت پاسخ به این شروط، فردا یکشنبه تمام می‌شود.

آل‌ثانی افزود:« قوانین بین‌الملل و حمایت کنندگان آن، افزایش تنش در منطقه را نمی پذیرند و آمریکا از طریق دو وزارتخانه دفاع و خارجه‌ی خود، از ابتدا با این تنش، ابراز مخالفت کرده است. 

وی درباره ایراد اتهام حمایت از تروریسم به قطر از سوی چهار کشور عربی، گفت:« این ادعاها دروغ است و هدف از آن، حمایت کشورهای غربی است». 

کشورهای قطع کننده روابط با قطر، این کشور را به حمایت از گروه‌های نظیر «داعش» «النصره» و «اخوان المسملین» متهم می‌کنند. 

 از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز گزارش داد که ولادیمیر پوتین رئيس جمهور روسیه و شیخ تمیم به حمد آل‌ثانی امیر قطر، طی گفت‌وگوی تلفنی بر اهمیت دیپلماسی برای پایان دادن به بحران دوحه و کشورهای عربی تاکید کردند. 

پیش از این، کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که پوتین، تلفنی با ملک حمد بن‌عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین درباره بحران قطر، گفت‌وگو کرده است. 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More