شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

قطر سفیر خود را به ایران بازمی‌گرداند

 

دولت قطر شامگاه روز چهارشنبه یک شهریورماه، اعلام کرد که سفیرش را به تهران بازمی‌گرداند. در پی حوادث حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد، قطر سفیر خود در ایران را به کشور فراخواند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تصمیم قطر به بازگرداندن سفیر خود به تهران، در حالی صورت می‌گیرد که بحران میان دوحه و همسایگانش، هنوز ادامه دارد.

دفتر اطلاع‌رسانی وزارت خارجه‌ی قطر، در بیانیه‌ای گفته است :« دولت قطر، اعلام کرد که سفیرش برای انجام ماموریت دیپلماتیک خود، به تهران بازخواهد گشت».

این بیانیه افزود:« دولت قطر به دنبال توسعه‌ی روابط دو جانبه با جمهوری اسلامی ایران، در همه‌ی زمینه‌ها است».

دفتر اطلاع‌رسانی وزارت خارجه‌ی قطر بیان داشت که شیخ محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه‌ی این کشور با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود درباره‌ی روابط دو جانبه و راه‌های گسترش و توسعه‌ی آن، تلفنی گفت‌وگو کرده است».  

قطر در ماه ژانویه سال گذشته میلادی، در پی قطع روابط میان ریاض و تهران، سفیر خود در ایران را فراخواند و این کشور را به «فراهم نکردن امنیت برای سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد در برابر معترضان» متهم کرد.

در پی اعدام نمر النمر، روحانی شیعه عربستان به اتهام « فعالیت‌های تروریستی» در  ژانویه 2016، شماری از تندروها در ایران، به سفارت و کنسولگری سعودی، حمله کردند.  

قطر هیچ توضیحی درباره‌ی زمان دقیق بازگشت سفیر خود به تهران، نداده است.

به دنبال قطع روابط چهار کشورعربی با قطر و سپس بستن مرزهای هوایی و زمینی بر روی این کشور، ایران فضای هوایی خود را برای دوحه گشود و مواد غذایی به قطر ارسال کرد.

عربستان و متحدانش، قطر را به داشتن روابط نزدیک با ایران متهم می‌کنند. دوحه این اتهام رد کرده و گفته که برخی کشورهای عربی خلیج فارس، «روابط گرم‌تری» با ایران دارند.  

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More