شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

قطر خواستار توافق امنیتی مشابه اتحادیه اروپا برای خاورمیانه شد

 

امیر قطر در کنفرانس امنیتی مونیخ، خواستار ایجاد توافق امنیتی مشابه اتحادیه اروپا بین کشورهای خاورمیانه شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر، روز شنبه ۲۸ بهمن‌ماه، در سخنان خود در کنفرانس امنیتی مونیخ، کشورهای خاورمیانه را به کنار گذاشتن اختلافات فراخواند و خواستار ایجاد توافق امنیتی مشابه اتحادیه‌ی اروپا در منطقه شد. او هدف از چنین توافقی را «دور نگه داشتن منطقه از لبه‌ی پرتگاه» عنوان کرد.

امیر قطر بدون ذکر جزئیات بیشتر، از جامعه‌ی جهانی خواست تا به فشارهای خود علیه کشورهای مورد نظر، جهت تحقق این خواسته، ادامه دهند.  

تمیم افزود: «فکر می‌کنم زمان تحقق امنیت جامع در خاورمیانه فرارسیده است؛ اکنون زمان آن است که همه‌ی کشورهای منطقه، ازجمله ما، گذشته را فراموش و بر چارچوب‌های امنیتی و قواعد حکومت‌داری توافق کنیم. دست‌کم این‌که حد مشخصی برای امنیتی که بتوان از آن به صلح و آرامش رسید، به‌دست آید».

او ضمن اشاره به خطراتی که خاورمیانه را در لبه‌ی پرتگاه قرار داده، گفت: « زمان آن فرا رسیده است که خاورمیانه را از این موقعیت دور کنیم؛ این موضوع نباید تبدیل به یک رؤیای دست‌نیافتنی شود». امیر قطر در همین زمینه، افزود :« می‌توانیم از تلاش‌های اتحادیه‌ی اروپا و ایجاد زمینه‌ی مشترک برای سازندگی و شکوفایی، تقلید کنیم».

عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر، در خردادماه، ضمن متهم کردن قطر به «حمایت از تروریسم»، روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با دوحه قطع کردند.

امیر قطر در ادامه‌ی سخنانش در کنفرانس مونیخ گفت: «انتقال از خصومت به همکاری، مستلزم آن است که هر یک از ما مسؤولیت را بر عهده بگیرد».

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه‌ی ایران نیز، پنجم بهمن‌ماه، با انتشار مقاله‌ای در روزنامه‌ی ینی‌شفق ترکیه، تحت عنوان «همکاری‌های منطقه‌ای پساداعش»، پیشنهاد ایجاد یک «مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای در خلیج فارس» را داده بود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More