شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

قدمی به جلو برای تشکیل دولت ائتلافی در آلمان

 

مذاکرات چندماهه برای خارخ شدن از بن‌بست سیاسی در آلمان با نشست طولانی شب گذشته وارد مرحله تازه‌ای شد و امید برای تشکیل دولتی ائتلافی را افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز جمعه ۲۲ دی‌ماه، حزب محافظه‌کار آلمان، به رهبری آنگلا مرکل صدر‌اعظم کنونی این کشور با مایکل سکولز، رهبر حزب سوسیال‌دموکرات پس از نشستی ۲۴ ساعته که تمام شب گذشته نیز ادامه داشت، به توافقی اصولی برای تشکیل دولت آینده آلمان رسیدند. این توافق مهر پایانی بر بن‌بست سه‌ماهه‌ای است که آلمان را در برزخی سیاسی فرو برده بود.

رهبران دو حزب یک سند ۲۸ صفحه‌ای از جزئیات مذاکرات را برای بحث و بررسی بیشتر به دفتر مرکزی دو حزب متبوع خود فرستاده‌اند. این توافق‌نامه باید به تایید کنگره حزب سوسیال‌دموکرات که قرار است اوایل هفته آینده برگزار شود، برسد. تایید این سند منجر به شکل‌گیری دولت ائتلافی خواهد شد.

یکی از موارد توافق شده در این سند توافق مقدماتی، اجتناب از افزایش مالیات‌ها است. این دو حزب، هم‌چنین بر سر قطع «مالیات همبستگی» به توافق رسیده‌اند. «مالیات همبستگی»، مالیاتی‌ست که  پس از اتحاد دو آلمان شرقی و غربی در سال ۱۹۹۰ میلادی به منظور حمایت اقتصادی به ایالات فقیر شرقی پرداخت می‌شود.

محدود‌ کردن صادرات اسلحه به کشورهای درگیر منازعات در یمن و نیز ممانعت از پیشرفت مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا، جزو توافقات این سند است.

پس از آنکه آنگلا مرکل نتوانست در انتخابات اواخر تابستان سال جاری اکثریت آرا را به دست آورد، مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی به تنها گزینه این قدرتمندترین رهبر اروپا تبدیل شد. عدم ثبات سیاسی و مشروعیت رهبری در سه ماه گذاشته، هزینه‌های اقتصادی بسیاری برای بزرگترین اقتصاد اروپا به همراه داشته است. اتحادیه اروپا در اولین واکنش به این تحولات از این توافق استقبال کرد.

البته در صورت نهایی‌شدن این توافق اولیه بین دو حزب، این اولین بار نخواهد بود که مرکل با سوسیال‌دموکرات‌ها دولت تشکیل خواهد داد. در دو دور از سه دوره زمامداری مرکل، این دو حزب در ائتلاف بودند.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More