شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

قدرت‌های جهانی خواستار ثبات و صلح برای لبنان شدند

 

خبرگزاری رویترز در گزارشی از پاریس می‌نویسد قدرت‌های جهانی در یک نشست فوق‌العاده روز جمعه از ایران و عربستان سعودی خواستند تا از دخالت در امور داخلی لبنان به خاطر ثبات آن خودداری کنند و خواهان توقف فعالیت‌های حزب‌الله لبنان در کشورهای عرب همسایه آن شدند.

رویترز می‌نویسد: «روز چهارم نوامبر کشور لبنان پس از استعفای ناگهانی نخست‌وزیر آن سعد حریری وارد یک بحران سیاسی عمیق شد.

سعد حریری که از عربستان سعودی دیدار می‌کرد اعلام کرده بود استعفای او به دلیل بیم از ترور توسط نیروهای سیاسی مخالف خود است و حکومت ایران را متهم کرده بود که با سوءاستفاده از حزب‌الله لبنان در امور داخلی کشورش دخالت می‌کند و دولت وی توانایی کامل برای اداره امور لبنان را از دست داده است.

سرانجام پس از فشارهای بین‌المللی و مذاکره میان جناح‌های گوناگون سیاسی در ساختار قدرت لبنان، حریری روز سه‌شنبه گذشته استعفای خود را پس گرفت و دولت او که شامل حزب‌الله هم می‌شود قبول کرده که سیاست خارجی این کشور اکنون عدم دخالت در مناقشات کشورهای عرب منطقه باشد.

روز جمعه گروه بین‌المللی حمایت از لبنان (GIS) که شامل پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل (انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا) می‌شود، با تشکیل یک نشست ویژه تلاش کرد تا با حمایت کامل از مواضع سعد حریری از بروز تنش‌های جدید قومی و سیاسی در لبنان جلوگیری کنند.

'ژان-ایو لودریان’ وزیر امور خارجه فرانسه پس از این نشست به خبرنگاران گفته است: «تعهد به جدا کردن خود از همه مناقشات در کشورهای عرب در خاورمیانه مربوط به همه سازمان‌ها و گروه‌های سیاسی داخل حاکمیت لبنان می‌شود. این اصول مورد بحث و توافق همه شرکت‌کنندگان در نشست گروه پشتیبان لبنان می‌باشد و بر اجرای آن تأکید شده است.»

' لودریان' بدون نام بردن از حزب‌الله گفته است: «ما از همه گروه‌های سهیم در کابینه سعد حریری انتظار داریم که از صدور تنش به منطقه خودداری کنند و واکنش‌ها به این تنش را به لبنان منتقل نکنند.»

سعد حریری به نوبه خود گفته است: «هرگونه نقض این توافقنامه که بر مبنای عدم دخالت سازمان‌های سیاسی لبنان درمناقشات منطقه‌ای می‌باشد می‌تواند کشور را به مرحله جدیدی از خطرات گسترده بکشاند.

سیاست عدم مداخله در امور خارج از خاک لبنان کاملاً به نفع صلح و ثبات کشور ما می‌باشد.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More