شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

قانون بحث‌برانگیز «کشور یهود» در اسرائيل تصویب شد

 

مجلس اسرائیل قانونی به تصویب رساند که آن کشور را صرفا متعلق به یهودیان اعلام می‌کند و حق تعیین سرنوشت را فقط به یهودی‌های ساکن اسرائیل اختصاص داده است.

قانون موسوم به کشور یهود با ۶۲ رأی موافق،  ۵۵ رای مخالف و ۲ رای ممتنع در کنست، مجلس ۱۲۰ نفره اسرائیل، به تصویب رسید. این قانون، اسرائیل را سرزمین تاریخی یهودیان و عبری را تنها زبان رسمی اسرائیل می نامد. بر اساس این قانون بیت‌المقدس نیز پایتخت اسرائیل است.

شمار فلسطینی‌ها در اسرائیل ۱.۸ میلیون نفر یعنی نزدیک به ۲۰ درصد شمار ساکنان این کشور ۹ میلیون نفری است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این قانون، صفت رسمی بودن زبان عربی برداشته شده و به جای آن، کلمه «جایگاهی خاص دارد» آمده است. این بدان معناست که این زبان همچنان در ادارات دولتی قابل استفاده است.  

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفته که تصویب این قانون لحظه‌ای تاریخی است. در مقابل، نمایندگان عرب پارلمان اسرائیل می‌گویند این قانون تبعیضی علیه عرب‌های اسرائیلی است.

احمد طیبی، عضو کنست اسرائیل گفته تصویب این قانون به معنای «مرگ دموکراسی» در اسرائیل است.

بنیامین نتانیاهو نیز در پاسخ به طیبی گفته «ضامن دموکراتیک بودن اسرائیل خواهیم بود اما اکثریت هم حقوقی دارند و این اکثریت هستند که تصمیم می‌گیرند.»

فلسطینی‌های معروف به عرب‌های اسرائیل، همان افرادی هستند که پس از جنگ ۱۹۴۸، در مناطق و منازل خود باقی ماندند. این افراد بعدها شهروند اسرائیلی به حساب آمدند و پر کنست نمایندگانی را دارند.

مرکز حقوق اقلیت عربی در اسرائیل (عدالت) این قانون را «تقویت برتری قومی که در ایجاد سیاست‌های نژادپرستانه منعکس خواهد شد» توصیف کرده است.

 بر اساس قانون اساسی اسرائیل، عرب‌ها ۴۸ از حقوق مساوی با دیگر شهروندان برخوردارند اما فلسطینی‌ها می‌گویند که با تبعیض روبرو هستند و در ارائه خدمات از جمله آموزش، بهداشت و مسکن، با یهودی‌ها برابر نیستند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More