شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
وزیر خارجه آلمان؛

فیلم سنتکام برای اثبات نقش ایران در حمله به نفتکش‌ها کافی نیست

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، روز جمعه گفت که فیلم منتشر شده از سوی سنتکام برای اثبات نقش جمهوری اسلامی در حملات به نفتکش‌ها کافی نیست، همزمان ارتش آمریکا اعلام کرد که ساعاتی قبل از وقوع حمله به نفتکش‌ها سپاه پاسداران به سوی یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در همان منطقه شلیک کرده است.

حمله به دو نفتکش ژاپنی و نروژی، درست در زمانی رخ داد که  آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن، به منظور کاهش تنش میان ایران و آمریکا به تهران سفر کرده بود.

وزیر خارجه آلمان که هفته گذشته در سفری با همتای ایرانی خود و همچنین حسن روحانی دیدار کرد،روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «این ویدیو کافی نیست. بله، می‌توانیم مطمئن باشیم که اتفاقی نشان داده شده، اما برای ارزیابی نهایی، این ویدیو برای من کافی نیست.»

ماس البته تاکید کرد که اوضاع منطقه «به شدت نگران‌کننده» است. او روز پنج شنبه نیز با تاکید براینکه حملات به نفتکش‌ها «خطری برای صلح» است، گفت: «این حملات دقیقا در خلاف جهت آن چیزی است که در شرایط فعلی در این منطقه به آن نیازمندیم.»

فرماندهی مرکزی آمریکا،سنتکام، شامگاه پنج شنبه گذشته ویدیویی را منتشر کرد که نشان می‌دهد اعضای سپاه پاسداران در کنار یکی از دو نفتکش حادثه دیده درحال بیرون کشیدن یک مین منفجر نشده هستند. مقام‎های آمریکایی تاکید دارند که این اقدام سپاه پاسداران نشان می دهد ایران مسئول حمله به نفتکش‌هاست اما هایکو ماس وزیر خارجه آلمان تاکید کرد که این ویدیو برای اثبات نقش ایران در حملات به نفتکش‌ها کافی نیست.

همزمان یوتاکا کاتادا، رییس شرکت کوکوکا سانجیو مالک نفتکش ژاپنی، هم در یک کنفرانس خبری به نقل از خدمه نفتکش گفت: «یک شی پرنده به سمت کشتی آمد، و پس از آن،‌ آن‌ها یک سوراخ در کشتی پیدا کردند.» لحظاتی پس از این حمله، خدمه شاهد ضربه دوم بودند.

به گفته کاتادا، امکان حمله با اژدر به یک کشتی با ۲۵ هزار تن بار متانول وجود ندارد. او البته گفت که خدمه نفتکش آسیب‌دیده اعلام کردند که پنجشنبه شب به وقت ژاپن، یک کشتی نظامی ایرانی را در مجاورت خود دیده بودند.

کاتادا گفت که «باور نمی‌کردم که کشتی کوکاکا کوریجس مورد حمله واقع شده، چرا که متعلق به یک شرکت ژاپنی است. تانکر در کشور پاناما ثبت شده و پرچم این کشور را نصب کرده بود.»

مقامات آمریکایی عصر جمعه اعلام کردند که صبح پنج شنبه و ساعاتی  قبل از وقوع حمله به نفتکش‎ها در دریای عمان، ایران به سوی یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا شلیک کرده است.

یک مقام آمریکایی به سی.ان.ان گفت: «روز پنج شنبه ساعاتی قبل از وقوع حمله به دو نفتکش در دریای عمان، ایرانی‌ها یک هواپیمای بدون سرنشین هواپیمای آمریکایی را هدف یک موشک زمین به هوا قرار دادند اما موشک به هواپیما اصابت نکرد.»

به گفته این مقام ارتش آمریکا، هواپیمای بدون سرنشین MQ-9 آمریکایی مشاهده کرده است که قایق‌های ایرانی به نفتکش‌ها نزدیک می‌شوند.

حسن روحانی طی چند ماه گذشته چند بار درباره اختلال در صادرات نفت از منطقه سخن گفت و از جمله در ۱۳ آذر۱۳۹۷ که گفت: «آمریکا بداند ما نفت‌مان را خواهیم فروخت. قادر نیست جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد. بداند اگر بخواهد جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد نفتی از خلیج فارس صادر نخواهد شد.»

با این حال چه در جریان حمله به چهار نفتکش در بندر فجیره و چه پس از حملات پنج شنبه به دو نفتکش در دریای عمان، مقام‌های جمهوری اسلامی دست داشتن در حملات به نفتکش‌ها را رد کرده و آن را «اتهامی بی‌اساس» عنوان کردند.

از سوی دیگر، دونالد ترامپ روز جمعه گفت که تنگه هرمز برای مدت طولانی بسته نخواهد ماند. او در گفت‌وگوی تلفنی با شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» گفت: «تنگه هرمز، این مسیر مهم کشتیرانی تجاری در پی حمله به دو نفتکش بسته نخواهد شد و اگر بسته شود هم مدت طولانی بسته نمی‌ماند.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More